Digitální architekt [06] | Nové přístupy a pohledy

Pondělí, 18. Září 2006 - 15:51
| Napsal:
Michel Rojkind, Andrew Kudless, Pavel Hladík a Vladimír Soukenka přijali pozvání, aby se zúčastnili podzimní série přednášek Digitální architekt [06]. Každý žije a pracuje v jiné zemi, v jiných podmínkách a na rozdílných projektech. Ani se nejedná o stejnou generaci architektů, jedna věc je ale spojuje. Fascinace digitální architekturou.


Tematické zaměření série přednášek Digitální architekt se během uplynulých tří let pozvolna posouvalo směrem k výzkumu a experimentům v architektuře. Ukázalo se, že výzkum a vývoj v architektuře získaly s rozvojem informačních technologií výkonnější nástroje, nové cíle a hranice. Některé velké architektonické kanceláře samy studují možnosti uplatnění digitálních postupů při svých projektech, ale ve většině případů jsou to akademie, kde se experimentuje s opravdu novými způsoby navrhování a realizace staveb. Experimenty s možnostmi využití digitálních technologií posouvají hranice „nemožného“ v architektuře. Možná závažnější je ale jejich dopad na formální stránku architektury, kde se slovo „digitální“ stalo synonymem pro architekturu volných forem a oblých tvarů.

Michel Rojkind
(Rojkind Arquitectos, Mexiko)

www.rojkindarquitectos.com


Michel Rojkind patří k progresivním a činorodým architektům, kteří se nebojí experimentovat s formou. Z jeho přístupu k architektuře číší temperament, mnohdy až výbušný, má neustále chuť objevovat, ptát se. V jeho návrzích a realizacích je cítit radost z tvorby, jež není samoúčelná, ale čiší z ní sebevědomí, neotřelost a hrdost.



Ať už je to rodinný dům barvy býčí krve nebo výšková stavba, jejíž plášť je tvořen výraznou plástvovitou strukturou. Jeho domy vždy něčím dokážou překvapit a nadchnout. Individuální přístup k architektuře vede k tomu, že každý dům je originálem. Kreativita a touha po novém dobrodružství vedou nad opakováním formy.

Michel Rojkind se narodil ve městě Mexico City v roce 1969. Vystudoval architekturu na Iberoamerické univerzitě. Studia ukončil v roce 1994, už o rok dříve si založil vlastní studio. V letech 1999-2002 s Isaacem Broidem a Miquelem Adriá společně vytvořili ateliér Adriá+Broid+Rojkind Arquitectos. Během tří let spolupráce vzniklo na pětadvacet projektů, dva z nich byly vybrány do velkého Phaidon atlasu - F2 House a Videoteca Nazionale Educativa.

V roce 2002 paralelně založil architektonické studio Rojkind Arquitectos s.c., o dva roky později pak ve spolupráci s Tatianou Bilbao, Arturo Ortizem a Derekem Dellekampem vznikl projekt MXDF, což je výzkumné centrum urbánního prostoru. V posledních letech byl přizván k účasti na mnoha zajímavých projektech teoretického charakteru, například k workshopu Metropolis, který se konal v Mexico City v roce 2001-2002.


EARTH-MARK TOWER, Rojkind Arquitectos. Nejčerstvější úspěch mexického ateliéru. Jeden z 6 finalistů soutěže na výškovou budovu v kanadském Torontu



Andrew Kudless
(Material Systems Organization, USA)
www.materialsystems.org

Material Systems Organization, v níž americký architekt a pedagog Andrew Kudless působí, je architektonická kancelář, která zkoumá vztahy mezi architekturou, stavitelstvím, biologií a informatikou. Architekturu chápe jako tělo, vždy z určitého materiálu se svými vnitřními i vnějšími silami, jež se vztahují k jeho formě, růstu a chování.





Mezi úkoly, jimiž se studio zabývá, najdeme i postavené spekulativní projekty a vývoj nových nástrojů, které slouží k integraci profesí a oborů vstupujících do návrhu a výroby staveb.

Andrew Kudless působí v Columbusu v Ohio, kde učí na Ohio State University (OSU). Je zakladatelem architektonické kanceláře materialsystems.org. Kromě ateliérů na OSU vedl také workshopy zaměřené na navrhování, informatiku a zpracování na Architectural Association v Londýně, kde před tím absolvoval kurz Emergent Technologies and Design, na Yale University a Rice University. V roce 2004 získal ocenění v prestižní soutěži Far Eastern International Digital Architecture Design (FEIDAD). V roce 1998 mu bylo uděleno Fulbrightovo stipendium pro studium architektury a urbanismu v Kansaiském regionu v Japonsku. Práce studia materialsystems.org jsou známé díky nemalému počtu výstav, jichž se v minulých letech účastnily.



Projekt Manifold byl vyvinut v rámci disertační práce na škole AA. Cílem bylo navrhnout materiál, u kterého by se spojovaly funkční a estetické vlastnosti tak, jak se děje u materiálů přírodních.



Pavel Hladík
(Nolimat, ČR)

www.movingstructure.info

Absolvent pražské fakulty architektury ČVUT v současnosti pokračuje ve studiu na AA v Londýně. Je jedním z našich prvních experimentátorů s digitální architekturou, kteří se již úspěšně uvedli i v zahraničních digitálně-architektonických kruzích. Jeho práce byly publikovány v časopisech nejen u nás, ale také ve Velké Británii, Kanadě a na Taiwanu.




K velkým úspěchům Pavla Hladíka patří čestné uznání na Bienále v Miami za projekt Moving Structure.

Pavel Hladík se podílí na projektech v České republice i Velké Británii. Nedávno se účastnil sympozia Subtle Technologies v Torontu nebo sympozií na AA v Londýně (Techniques and Technologies in Morphogenetic Design, Differentiated Structures in Nature and Design).

U nás vyvolala největší ohlas zpráva, že Pavel Hladík se na bienále v Miami umístil v užším finále v oblasti nazvané E–competition: Possible Futures III. Za tři ročníky bienále se stal prvním Čechem, který v něm výrazněji uspěl. Při návrhu Moving Structure uplatnil všechny hlavní oblasti svého zájmu, k nimž patří biometrické inženýrství, vyvíjející se struktury a také materiály.

Přednáška Pavla Hladíka bude zaměřena na navrhování architektury vzhledem k možnostem a kapacitě materiálu dle kriterií umožňující výběr pozice a adaptivní růst. Architektura tedy reaguje na vnitřní možnosti materialu i na vnější podněty okolí a stává se tak přirozenou součástí ekosystému.



Moving Structure, pulsující struktura z komponentů z kovu s tvarovou pamětí.




Vladimír Soukenka
(FA ČVUT Praha, ČR)


Akademický architekt, absolvent UMPRUM atelieru profesora J. Svobody.

Vladimír Soukenka pracoval od počátku 80. let 20. století jako scénograf, studiový a interiérový architekt pro celou řadu divadelních scén a Českou televizi. Od roku 1991 vyučuje na pražské fakultě architektury ČVUT, kde působí v současnosti jako vedoucí ateliéru na Ústavu Interiéru, výstavnictví a designu.



Jako divadelní scénograf prošel scénami Městského divadla ve Zlíně, Národního divadla v Praze a Laterny Magiky. Jako hostující scénograf spolupracoval na více než 60 divadelních scénografiích činoher, oper a baletů v Národním divadle v Brně, Městském divadle v Plzni, Ústí nad Labem či Olomouci.

Vedle divadelní a televizní scénografie se věnuje také navrhování interiérů. A právě interiérovou tvorbu je inspirována jeho přednáška, kterou nazval Vladimír Soukenka Z virtuality do reality a jak sám autor napovídá, přednáška bude: „o rozporech mezi projekčními a výrobními technologiemi nelineárních forem, příběhem projektu a realizace organického interiérového objektu v paláci Karlín v Praze.“



Vladimír Soukenka: Palác Karlín, organický interiérový objekt v paláci Karlín

Digitální architekt [06] Podzimní série přednášek nejen
o architektuře volných forem a oblých tvarů.


26. 9. Andrew Kudless | Cellular Structures
Americký architekt a pedagog je představitelem mladé generace architektů–experimentátorů

26. 10. Michel Rojkind | Resonance: Echoes Along A Personal Journey
Uznávaný mexický architekt představí své nejnovější projekty a realizace

9. 11. Pavel Hladík | Sensitive Architecture
Jeden z našich prvních experimentátorů s digitální architekturou se na bienále v Miami umístil v užším finále v oblasti nazvané E–competition: Possible Futures III

23.11. Vladimír Soukenka | Z virtuality do reality
O navrhování a realizaci architektury volných forem v našich krajích

Aktuální informace: www.digiarch.cz; digiarch [at] earchitekt.cz">digiarch [at] earchitekt.cz

Pořádají: e-architekt.cz, Fakulta architektury ČVUT v Praze

Ve spolupráci: Velvyslanectví Spojených států amerických, Česká komora architektů, Nadace české architektury

Hlavní partneři: ArchiCAD, Autodesk, Copy General, Hacker model
Partneři: Nemetschek, VELUX, Somfy
Projekt podpořili: NC Computers, PROSTOR
Mediální partneři: Computer Design, Era 21, KONSTRUKCE, Radio1
Internetoví partneři: AVC, STUDENT
Klíčová slova: