Psí vycházka do Vršovic a Královských Vinohrad

Středa, 12. Listopad 2014 - 0:00
| Napsal:

Po čase se konala v sobotu Psí vycházka po moderní architektuře (ta předchozí viz zde). Přišlo asi 60-70 lidí a počasí bylo – navzdory chmurným předpovědím – nádherné, svítilo slunko a bylo hezky teplo. Sešli jsme se na stanici tramvaje Krymská na Francouzské ulici na hranicích Královských Vinohrad a Vršovic.

Polívkův portál - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Fotoalbum: 
Vacek - foto © Neviditelný pes
ulice U Havlíčkových sadů - foto © Neviditelný pes
Truksův sbor - foto © Neviditelný pes
Stárek - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Psí vycházníci - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Polívkův portál - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Polívkův houslista - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Polívkova napapaná žabička - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Neptun - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Kuželna - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Kodaňská ulice - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Grotta - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Gröbeho vila - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Gröbe - detail - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Frýdova školka - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
cementový pařez - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Belada v Kodaňské - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
žába u grotty - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes
Balšánek na Vršovickém náměstí - foto  © Zdeněk Lukeš, Neviditelný pes

Nejdříve jsme si prohlédli čtyři secesní domy Osvalda Polívky v Ruské 6-8, Kodaňské 11 a Moskevské ulici (čp. 477) s bizarní dekorací (žáby, veverky, ale také Švanda Dudák, hrající na housle, ba dokonce i noty). Pak jsme šli jednou z nejhezčích a nejvelkoryseji založených pražských ulic – Kodaňskou – až k domu s tiskárnou Antonína Belady, což je krásný příklad architektonické moderny z roku 1911-1912. Naproti je zase funkcionalistická školka od Vladimíra Frýdy z třicátých let. Polívkův houslista

Další zastávka byla na Vršovickém náměstí, kde je hned několik dominant: Husův sbor od Karla Truksy, Dryákova sokolovna (to jsou konstruktivistické stavby) a pozdně secesní budova (1911-1912) Vršovické záložny od Antonína Balšánka s dekorací Ladislava Šalouna, Josefa Pekárka a Franty Úprky. Na rohu Moskevské a Košické je pak moc pěkný funkcionalistický dvojdům arch. Stivo Vacka s keramickým obkladem průčelí (obdobné domy postavil na Puškinově náměstí v Bubenči a v Humpolecké ulici v Havlíčkově Brodě). V Košické 11 jsme si prohlédli hezký interiér secesní stavby od Josefa Veselého.

Další cesta nás zavedla už na území Vinohrad – na Gröbovku. Prohlédli jsme si jak jednu z prvních moderních vil v Praze od Ignáce Vojtěcha Ullmanna a jeho švagra Antonína Barvitia, což je ušlechtilá neorenesanční architektura ze 70. let XIX. století, tak i nově opravenou kuželnu od Josefa Schulze s kavárnou. Hezká prosklená dostavba je od arch. Jiřího Javůrka. Marek Chalupa zase už předtím rekonstruoval viniční altán od Josefa Schulze a doplnil ho o vinárnu. Pak jsme si prohlédli nedávno nákladně rekonstruovanou grottu, kam už se vrátila kopie Schnirchovy plastiky Neptuna, potěšilo mne i obnovené jezírko i betonové kořeny lemující schodiště, dokonce včetně pařezu (podobné bývaly i ve Stromovce a v Letenských sadech, ale tam se dochovaly jen fragmenty).

Nakonec jsme prošli ulicí U Havlíčkových sadů, kde jsou hezké pozdně secesní domy od architekta Josefa Pospíšila a stavitelů Františka Stárka nebo Eduarda Paroubka (dům New York; nedaleko má ještě v Tolstého ulici domy „Washington“ a „Chicago“ – mimochodem, neví někdo, jak ty stavby k těmto nápisům ve štítě přišly?). Rozloučili jsme se u modernistické evangelické fary (dnes školka) architekta Eduarda Sochora. Psí vycházníci

Mimochodem, řada zmíněných staveb je také v Praze moderní III, která minulý týden vyšla a již budeme křtít v úterý 18. listopadu v 17 hodin ve Fišerově knihkupectví v Kaprově ulici, kam jste samozřejmě srdečně zváni. A ještě dříve – ve čtvrtek 13. 11. od 19 hodin - budu mít v kubistické kavárně Grand Café Orient přednášku o moderních stavbách Střešovic, Břevnova a Liboce, což zase souvisí s předchozí Prahou moderní II, kterou rovněž vydala Paseka.

Klíčová slova: