Nový železniční most bude mít bronzovou barvu a po stranách lávky pro pěší a cyklisty. Foto: 2T engineering
Architektura / industriální a technické stavby

Nový železniční most pod Vyšehradem bude mít bronzovou barvu. Starý most se přestěhuje do Modřan

Projektování železničního mostu pod Vyšehradem pokračuje podle vítězného návrhu. Změnila se barva, zlepšil veřejný prostor na předmostích. Stará mostní konstrukce se přesune a bude sloužit pěším, pravděpodobně v Modřanech.

Karolína Vránková , 19. 12. 2023

Ministr dopravy Martin Kupka dnes na tiskové konferenci potvrdil záměr pokračovat ve výstavbě nového železničního mostu podle projektu ateliéru 2T engineering, který zvítězil v soutěžním dialogu. Projekční práce by měly být hotové za dva roky v prosinci 2025. „Stará příhradová konstrukce z Prahy nezmizí, ale přesune se na nové místo, kde bude dál sloužit,“ řekl Kupka. V úvahu připadá lokalita Modřan.

S variantou zachování mostu na současném místě se už nepočítá. Správa železnic prezentovala analýzu agentury Jaspers, podle níž by rekonstrukce mostu byla o 40 % (1,1 miliardy) dražší než nová stavba. Bylo by potřeba vyměnit 70 % dílů a životnost mostu by prodloužila pouze o 30 let. Ani kapacitně by nestačil – plánovaná kapacita je 479 vlaků v roce 2035.

Odpůrci bourání však chtějí nezávislé údaje. Proto vzniká další studie mezinárodních firem COWI a WaltGalmarini ve spolupráci s architektem Petrem Tejem; bude dokončená v únoru. „Až vznikne, budeme na ni reagovat,“ řekl k tomu Martin Kupka.

Městotvorný most

Architekti také představili, jak vítězný návrh dopracovali. Nejnápadnější je změna barvy na „bronz v rezavém odstínu“, jak to popsala architektka Iveta Torkoniaková. Podstatné jsou ale i změny na obou předpolích mostu. Zlepší se průchodnost, přibude zeleň a pobytová místa, pod smíchovským mostem vznikne sportoviště se skateparkem.

„Chceme městotvorný most, nejen most pro železnici,“ řekla Iveta Torkoniaková. Podél železničního tělesa proto vede pěší a cyklistická lávka o šíři 6,5 metrů (na straně k pražskému centru) a tři a půl metru široký pěší chodník na straně k Vyšehradu. Po nich je možné bezbariérově přejít či přejet z Výtoně až na Smíchov.

Spory se vedou také o vzhled nového mostu a jeho vstup do pražského panoramatu: „Snažili jsme se, aby konstrukce co nejvíc připomínala tu dnešní, aby byla co nejprůhlednější a nejsubtilnější a nebránila výhledům na pamětihodnosti,“ řekla architektka Torkoniaková. Tvar se také více přiblížil dnešní siluetě.

Co se však nezměnilo je záměr zbourat současný památkově chráněný most; petici proti bourání přitom podepsalo přes 20 tisíc lidí a iniciativa Nebourat nazývá starý most „ikonou, kterou jsme si zamilovali“. „Vstoupíme do jednání s organizací UNESCO, abychom zajistili, že řešení neohrozí zápis Prahy do jejího seznamu,“ řekl Martin Kupka. Projekt bude také podroben Heritage Impact Assesment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví.

Původní příhradová konstrukce se přesune na jiné místo, kde bude sloužit pěším a cyklistům. Jak uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib, v úvahu připadá spojení mezi modřanskou ulicí Vltavanů a Chuchlí, anebo od nádraží Modřany do Lahoviček. „Není to řešení ve stylu ‚kam s ní‘ a uměle řešená lokalita. S propojením břehů v těchto místech se počítá,“ řekl Hřib.

Ministerstvo dopravy také představilo harmonogram dalších kroků. Podle něj by projektová dokumentace měla být hotová za dva roky – v prosinci 2025.

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři