Architektura /

Socha Franze Kafky Cena v kategorii Výtvarné dílo v architektuřeGrand Prix Obce architektů 2004

Idea sochy – monumentální jezdecký pomník Franze K. je odrazem jeho absurdního díla. Motiv člověka jedoucího na prázdném kabátě je sochařskou paralelou ke Kafkově povídce Popis jednoho zápasu, kdy hlavní hrdina osedlá svého přítele. Umístění sochy – určitá neuchopitelnost Kafkova díla v někdejším česko-německožidovském městě přímo souvisí s umístěním sochy mezi židovskou funkcionalistickou synagogu a gotický katolický kostel. Socha hledí k evangelickému kostelu. Přímo pod sochou probíhá katastrální hranice, a tak levá noha stojí v Josefově, tedy Židovském Městě, a druhá již kráčí českým Starým Městem.

Obec architektů , 20. 5. 2004

Okolí sochy – terénní zlom, který osazením sochy vznikl, je řešen volnou citací litinového zábradlí a kyklopského zdiva z navigace Vltavy, tedy zábradlí, kterého se Kafka určitě dotýkal. Historizujícím novotvarem jsou především sloupky zábradlí, oscilující mezi sloupkem, majákem a svébytným výtvarným dílem. Dlažba – prostor vymezený opěrnou zdí je logicky vydlážděn pražskou mozaikovou dlažbou, pouze nevysoký kamenný sokl je osazen ve štípaných kostkách seskládaných do tvaru brouka, evokujícího Kafkovu povídku Proměna. Park – součástí osazení sochy bylo i řešení přilehlého parku, který byl opatřen podél Španělské synagogy zpevněnými zídkami, stromy byly prořezány a na opačné straně podlouhého parčíku byla, jako organická protiváha, vysazena Magnolia soulangeana. Park byl záměrně koncipován tak, aby zásahy byly neznatelné. zpráva porotyKafkův pomník. Tento pomník je velmi zdařilou realizací současné plastiky na veřejném prostranství. Umístění pomníku ve staré městské zástavbě na terénním zlomu a na rozhraní Josefova - bývalého Židovského Města - a Starého Města pražského vlastně svým způsobem symbolizuje i Kafkovu situaci německy píšícího židovského autora v českém prostředí. Umístění pomníku na malém prostoru je šťastné a de facto umocňuje absurdní humor obsažený v plastice. Sama plastika je jakousi parafrází na jezdecký pomník, kdy Kafka sedí na prázdném obleku a je unášen neznámo kam. Plastika splňuje kvality a všechny aspekty současného sochařského projevu. Pomník velice úspěšně splynul se svým okolím, takže se zdá, že je na tomto místě již dlouho, a působí nadčasově. Tento pomník patří k nejšťastnějším realizacím tohoto typu po roce 1989. report of the juryKafka's Monument. This monument is a very successful realization of the current sculpture art in public open space. As a matter of fact, the placement of the monument in an old built-up area, on a terrain break and on the boundary line of Josefov - a former Jewish town and Prague Old Town, symbolize in a way also Kafka's situation of a German writing Jewish author in the Czech environment. The setting of the monument on a small space is fortunate and in a de facto manner strengthens the absurd humor that the sculpture contains. The sculpture itself is a kind of paraphrase of an equestrian statue - Kafka sits on an empty suit and is drifted to an unknown place. The statue conforms to the qualities and all aspects of the contemporary sculptural art. The monument fused with its surroundings very successfully, so it seems like that it has been in this place for a long time and functions timelessly. This monument is one of the most fortunate realizations of its kind after 1989.Cena v kategorii Výtvarné dílo v architektuře /Creative Works in Architecture | Price/Socha Franze KafkyJaroslav Róna, David Vávra, Jan Linhart, Martin RösslerNároží Dušní – Vězeňská, Praha 1investor | Městská část Praha1, Společnost F. Kafkypanel | V-4

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři