Obchod s užitým uměním NANOVO sestavil kolekci z originálních kusů nábytku ze 70. a 80. let. Foto: Dita Havránková, Nanovo
Novinky a názory / historie a teorie

Ikony na prodej. Kolekce originálních kusů nábytku z Hotelu Praha či Thermalu

Ikonické vybavení interiérů nejvýznamnějších staveb 70. a 80. let se čím dál častěji vytrácí ze svých původních míst. Obchod s užitým umění NANOVO nyní sestavil speciální kolekci, v níž našly své místo ty největší klenoty designu z období normalizace.

Adéla Vaculíková , 31. 3. 2022

Stavby světu na odiv

Stavby jako Hotel Praha, Hotel Thermal nebo budovy bývalých československých ambasád v Dilí, Brasílii či Londýně patří k ikonám československého brutalismu a skulpturalismu. Vedle architektonického výrazu poučeného stavbami „Západu“ se staly i výkladními skříněmi toho nejlepšího z domácího designu. I přes normalizační podmínky tak architekti i designéři dokázali, že se můžou měřit s předními světovými realizacemi této doby.

Brutalismus odvozený ze staveb slavné britsko-holandské skupiny Team X nebo sochařsky pojatých realizací Le Corbusiera se v Československu prosadil převážně v reprezentativních zakázkách. Karel Filsak v tomto stylu postavil pro amerického investora Hotel InteContinental, manželé Machoninovi zase Hotel Thermal určený filmovému festivalu v Karlových Varech. Vůbec nejvelkolepější stavbou se ale stal dnes již neexistující Hotel Praha od čtveřice architektů Paroubek−Navrátil−Černý−Sedláček. Ten sloužil jako luxusní ubytovací komplex pro zahraniční delegace.

Foto: Křeslo z Hotelu Thermal podle návrhu Věry a Vladimíra Machoninových.

Malé kousky brutalismu

Architekti se mnohdy sami zapojili i do procesu designování nábytku. Brutalistickou estetiku staveb s odhalenými konstrukčními prvky se tak podařilo přenést i do monumentálně komponovaných interiérů, za jejichž podobou stály celé skupiny designérů a umělců. S interiéry v původním stavu se ale dnes dá setkat už jen málokde. Ikonické kousky se v lepších případech dostávají do sbírek kulturních institucí, v těch horších končí neznámo kde. Z vybavení reprezentativních staveb ze 70. a 80. let nyní sestavil celou kolekci obchod s užitým uměním NANOVO. Nejde přitom o žádné repliky, ale skutečně originální kousky, které prošly částečnou nebo kompletní renovací.

To nejlepší z designu 70. a 80. let

Kolekci tvoří převážně sedací nábytek navržený samotnými architekty, ale i prestižními designéry. Do svého domova si tak můžete pořídit unikátní červená koženková křesla z Hotelu Thermal od manželů Machoninových, židli z ohýbaného dřeva z československé ambasády ve Stockholmu od Jana Bočana nebo prototyp křesla TON od Karla Pragera.

Designový nábytek proudí do NANOVO hned několika způsoby. Obchod ikonické kousky aktivně vyhledává na internetových bazarech, dostává ale i přímé nabídky na odkup. To byl i případ křesel z Hotelu Thermal. 

"Při tehdejší výrobě křesla čalounil člověk, který se specializoval na autočalounění kvůli jejich návrhu.  Žebrování na opěrkách na ruce a na zadní části křesel bylo typické pro autočalounění. Křesla díky tomu nějakou výměnou skončila v jedné autodílně kousek od Karlových Varů, kde v nich automechanici pokuřovali v pauzách cigára. Díky medializaci okolo rekonstrukce hotelu nám jednoho dne přišel email s nabídkou těchto křesel, ale pánové z autodílny už moc dobře věděli co prodávají," popisuje Adam Karásek, majitel a zakladatel NANOVO.

Foto: Židle z Československé ambasády ve Stockholmu podle návrhu Jana Bočana.

Součástí prodejní kolekce je také originální vybavení ze zbouraného Hotelu Praha. Za interiéry luxusní stavby, jejíž výstavbu iniciovala Komunistická strana Československa, stál jeden z tehdejších nejprestižnějších interiérových designérů Zbyněk Hřivnáč. Pro hotel navrhl ikonické polstrované křeslo „Praha“, které svými naddimenzovanými rozměry odkazuje k ohromným proporcím budovy samotné.

Majitelům NANOVO Adamu Karáskovi a Jiřímu Mrázkovi se ale podařilo získat i předměty, které překračují hranici designu směrem k volnému umění. Patří mezi ně například křeslo z dnes již neexistující kavárny U Zlatého hada od sochaře Olbrama Zoubka. „Křeslo z kavárny má betonový podstavec, který připomíná stočeného hada a byl vytvořen v roce 1971 přímo v ateliéru Olbrama Zoubka,“ říkají o křesle v obchodě NANOVO. Nechybí ale ani lustr od Stanislava Libenského, který společně s Jaroslavou Brychtovou patří k průkopníkům plastik z taveného skla.

Foto: Kožené křeslo z hotelu Praha podle návrhu Zbyňka Hřivnáče.

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři