Budovu střední školy od švýcarského studia E2A definuje maximální flexibilita

Čtvrtek, 6. Prosinec 2018 - 0:12
| Napsal:

Díky iniciativě dvou obcí vznikla ve Švýcarsku nedaleko Curyšského jezera nová budova střední školy. Architektonickou soutěž na její projekt vyhrálo v roce 2013 uznávané lokální studio E2A, které školu navrhlo v souladu s nejmodernějšími principy pedagogiky. Budova pracuje s maximální flexibilitou, která si žádá zapojení samotného uživatele školy – ten si vnitřní prostory musí definovat na míru.

Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Wim Eckert, Piet Eckert, Nils Döring, Eric Rudolph, Oke Hauser, Andrea Kovács, Kirstyn Lindsay, Valentino Sandri, Tobias Weise
Ateliér E2A
Světadíl Evropa
Země Švýcarsko
Město Rüschlikon
Ulice, číslo Säumerstrasse 28
PSČ CH - 8803
Datum projektu 2012
Datum realizace 2016
Užitná plocha 5 285.00m2

Je nutné definovat vnější i vnitřní flexibilitu, aby bylo zajištěno, že to, co můžeme předvídat dnes, zůstane možné i zítra,“ uvádějí architekti ze švýcarského studia E2A k návrhu střední školy v malé obci v kantonu Curych. A jen těžko najdeme slova, která by tento projekt vystihla lépe.

Prvotní impulz pro vznik nové školy vzešel z iniciativy obcí Rüschlikon a Kilchberg, jež se v roce 2011 rozhodly spojit a společnými silami rozšířit svou občanskou vybavenost. Určení parcely pro budoucí stavbu probíhalo velmi pečlivě. Nakonec došlo k rozhodnutí, že budova vyroste v bezprostřední blízkosti základní školy a stane se tak součástí školního komplexu Im Moos, jehož urbanistický plán pochází z roku 1966, kdy jej zpracovala curyšská kancelář Zweifel + Strickler.

Během 60. let ovšem nedošlo k plánovanému naplnění vize, neboť vznikly pouze dvě ze třech zamýšlených staveb. Na původní myšlenku školního komplexu tak téměř po 50 letech navázalo studio E2A, které navrhlo stavbu jednoduché formy i designu umožňující o budoucna další rozrůstání a zahušťování školního areálu. Architekti proto kladli maximální důraz na efektivní a různorodé využívání exteriéru, jež momentálně funguje jako rezerva pro případnou výstavbu.

Heslem prostupujícím celým návrhem je jednoznačně „flexibilita“. Snaha o její dosažení vychází primárně z požadavků a principů moderní švýcarské pedagogiky. Objekt v sobě spojuje funkci výukového prostoru s místem pro trávení volného času. Idea místní výuky se zakládá na kritickém myšlení, jež nebude omezováno předem danými mantinely.

Architekti proto pracovali převážně s otevřenými prostory, které si uživatelé následně upraví sami přímo na míru svým momentálním potřebám. Do otevřeného půdorysu přízemí je umístěna jídelna plynule navazující na velkorysý společenský prostor, který umožňuje pořádání školních a společenských akcí různého charakteru. Další nadzemní podlaží variabilně interpretují jednoduchý třítraktový model. Širokou středovou chodbu s centrálně umístěným točitým schodištěm obklopují z obou stran učebny o základní ploše cca 72 metrů čtverečních, které se však mohou vzájemně propojovat a otevírat a vytvářet tak prostorné učební místnosti. Středová zóna chodby funguje mimo jiné také jako odpočinkový sektor či místo pro individuální výuku.

 

Možnost funkční flexibility podporuje i samotná vizuální podoba stavby. Architekti školu navrhli jako geometricky čistý a kompaktní kvádr s čtvercovým půdorysem 25x25 metrů, který prořezávají horizontální pásy oken různých velikostí. K jednoduchosti hmoty přispívá také materiálové řešení. Vzhled exteriéru i interiéru definuje klasický pohledový beton, z něhož architekti nechali vytvořit jak nosnou konstrukci, tak například i majestátní točité schodiště. Jiné materiály jsou uplatněny pouze na interiérových detailech. Beton tak doplňuje například černý kov svítidel, sklo vnitřních příček či svěží zelená barva podlahy jedné z učeben. Kontrastní vztah betonu se zeleným odstínem je viditelný také v exteriéru, kde betonový blok obklopuje vzrostlá vegetace.

Architektům ze studia E2A se pomocí všech zmíněných principů podařilo zrealizovat nadčasový objekt, umožňující další rozvoj celého areálu.