Čtyři mouchy jednou ranou. Návrh mnichovských škol postavilo německé studio na principech modulární architektury

Čtvrtek, 28. Listopad 2019 - 0:12
| Napsal:

Architekti ze stuttgartského studia Wulf architekten nvrhli základní modul vzdělávacího objektu, který v různých modifikacích umístili do čtyř různých lokalit v širším centru bavorského Mnichova. Touto základní stavební jednotkou se stal prostor o velikosti devadesáti metrů čtverečních, který může dle potřeb plnit funkci učebny, místnosti pro celodenní péči i společenského multifunkčního prostoru. Světlý objekt nabízí vzdušné prostory doplněné pastelově barevnými doplňky.

Čtyři modulární školy v Mnichově, Wulf architekten © Brigida González
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Ateliér wulf architekten
Světadíl Evropa
Země Německo
Město Mnichov
Datum projektu 2013
Datum realizace 2017

Studio Wulf Architekten vzniklo roku 1987 ve Stuttgartu z iniciativy německého architekta Tobiase Wulfa, který si tak po několika letech praxe ve významných německých studiích konečně založil vlastní ateliér. Za více než třicet let své existence studio „expandovalo“ do Berlína a Basileje a dnes čítá na 150 zaměstnanců z celkem dvaceti zemí. S přibývajícími roky a rozrůstajícím se týmem přibylo i položek v ateliérovém portfoliu, které, navzdory různému měřítku a typu zadání, vzájemně spojuje touha po nalezení jednoduchého, funkčního řešení, jež povede ke srozumitelnosti celého výsledného projektu. 

Jako příklad podobně řešeného problému se přímo nabízí jeden z nedávných projektů týkající se návrhu nového vzdělávacího domu (tzv. Munich Learning House), který se v Mnichově dočkal realizace v roce 2017. Navzdory tomu, že vzdělávací dům měl spojovat základní školu s celodenní péčí o mladší děti, předeslaná náročnost zadání nevězela v typologii či funkci objektu (s návrhem budov pro vzdělání měli architekti ze studia Wuf Architekten již zkušenosti). Celý háček vězel v tom, že místo jednoho objektu bylo třeba navrhnout budovy rovnou čtyři a to do čtyř lokalit rozesetých po širším centru bavorské metropole. 

ČTYŘI MODULY JEDNOU RANOU 

Jednoduché a zároveň nápadité řešení na sebe nenechalo dlouho čekat a v případě mnichovského projektu se zhmotnilo do podoby konceptu modulární architektury. Prototyp vzdělávacího domu architekti seskládali z opakující se skladby prostorů, jako jsou učebny, místnosti celodenní péče a zaměstnanecké zázemí, situovaných kolem centrálního multifunkčního atria. Objekt je tak jakousi stavebnicí složenou z kostiček o podobné velikosti, které umožňují variabilní škálu vzájemného uspořádání, aniž by však byla ztracena funkce budovy. 

Modul následně autoři umístili do čtyř různých prostředí daných parcel s jedinečným kontextem, díky čemuž objekty získali specifický charakter, „odlehčující“ jejich modulovou podstatu. Uplatnění stejného modulu v rámci několika lišících se prostředí představuje nejen nápadité, ale především funkční řešení, a to z hlediska samotných uživatelů. Známé prostředí, nacházející se ovšem na jiném místě, usnadňuje uživatelům rychle se zorientovat a přispívá k pocitu bezpečí a pohody. 

Co se týče designu mnichovského vzdělávacího domu, je zcela prostý. Jednoduchý třípodlažní objekt díky světlé barevnosti doplněné dřevěnými prvky působí přehledně a vzdušně. Jednotlivá podlaží, propojená mimo jiné exteriérovým schodištěm, lemuje široký ochoz, který umožňuje veškeré vnitřní prostory přímo propojit s exteriérem a zároveň slouží jako případné stínění pro níže položená patra.  

Prakticky stejná charakteristika by se pak dala uplatnit i na popis interiéru. I zde architekti vsadili na světlé tóny, které tentokrát vedle dřeva doplňuje pastelově barevný nábytek. Na modulární architekturu pak poněkud nečekaně uplatnili architekti v některých částech interiéru valenou klenbu z pohledového betonu. 

Stejně jako za řadu svých dalších projektů, i za návrh mnichovského vzdělávacího domu získalo studio Wulf architekten řadu prestižních ocenění, jako např. DAM Prize for Architecture in Germany, která jen dosvědčuje kvalitu a preciznost práce tohoto stuttgartského architektonického týmu.