Proměna žižkovského bytu

Pondělí, 28. Leden 2013 - 16:41
| Napsal:

Klient měl představu o jednoduchém designu interiéru a minimální barevnosti. Změny měly zvýšit pohodlí a zajistit dostatečný komfort pro bádaní a vědeckou práci.

Katalogový list: 
Autor Peter Požár
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Praha - Žižkov
Datum projektu 2011
Datum realizace 2012

Byt o rozloze 73 m² se nachází ve 4. patře činžovního domu z počátku minulého století, s výhledem na žižkovskou radnici. Jako jeden z mála domů v této čtvrti má secesní dekor na fasádě a částečně i v interiéru domu.

Investorovi vyhovovala stávající dispozice, požadoval pouze zvětšení koupelny, vytvoření úložných prostor a vybudování knihovny pro cca 2000 knih. Investor je filozof a věnuje se estetice.

Návrh

Základním konceptem bylo vytvoření funkčního dispozičního schématu. Místnosti s orientací do ulice jsou určeny k dennímu pobytu. Obytný prostor s nově navrženým kuchyňským koutem je propojen s pracovnou původními dvoukřídlými dveřmi.
Ložnice je situována do pokoje orientovaného do vnitrobloku. Původní místnost byla pro ložnici neprakticky velká. Jejím zmenšením vznikl prostor pro vestavbu šatny, která má přístup z průchozího „tunelu“.

Koupelna byla zvětšena o část předsíně, byl vytvořen vestavěný prostor pro pračku. Koupelna má nové vybavení: vanu a sprchový kout. Umyvadlo je součástí vestavěné skříně.

Design

Kuchyňský kout v obytném prostoru je navržen jako jednoduchá geometrická kompozice. Vertikální část skrývající vestavěnou lednici přechází do spodních skříněk a lomí se v konzolové šuplíky a dřez. Pracovní deska je z černého kompaktu tloušťky 10 mm. Horní skřínky mají dvířka z pískovaného skla.

Vestavěná knihovna v pracovně je navržena po délce obou zdí do výšky dveří se zvýrazněním vertikálních linií. Pracovnu s obytným prostorem spojuje barevnost. Podlaha je opatřena bílou lazurou, stěny mají světle šedou malbu, vestavěný nábytek je černý. Na osvětlení byla zvolena světla Artemide tolomeo duo hlavně kvůli nastavitelným ramenům. Jídelní a konferenční stůl i pohovky jsou designem Le Corbusiera, jídelní židle Charlese a Ray Eamesových.

V předsíni byla zachována původní terazzová podlaha a původní kazetové dveře. Tady zaujme hlavně velká vestavba skříní s průchozím tunelem do ložnice v bílé lesklé barvě, na podlaze je bílé linoleum. Průchod skrývá dveře do šatny.

Ložnice má stejně upravenou podlahu a stejnou barvu stěn jako denní část bytu. Dveře do ložnice jsou posuvné a tvoří je původní dveřní křídla. Jejich bílá barva kontrastuje s velkou černou zdí šatny.

WC a koupelna mají nové vybavení, obklady a dlažby světle šedé barvy. Vestavěný nábytek v koupelně je z kovolaminátu (MDF desky nebo dřevotřískové desky mají na povrchu tenkou kovovou fólii).

Stavební úpravy byly minimální, vybourána byla jedna koupelnová příčka, zasekaly se rozvody topení do zdí, na WC byl snížen podhled a osazen výměník na teplou vodu. Podlahy, okna a dveře zůstaly původní, byly ošetřeny a opatřeny novými nátěry. Zčásti byla vyměněna elektroinstalace. Byly použity kruhové keramické spínače a zásuvky v retro designu.

Rozhovor s autorem:

Jak moc jste spolupracoval s investorem - byla to každodenní debata anebo vám naopak nechal volnou ruku?

S investorem proběhla debata před navrhováním, vyjasňovaly se jeho potřeby, požadavky. Nad celkovým konceptem interiéru, nad rozsahem, tvarovým řešením, detaily, materiály mi pak nechal volnou ruku. V podstatě se na návrhu pak už nic neměnilo. Investor od počátku preferoval jednoduché, čisté tvary a střídmou barevnost, v čemž jsme našli výraznou shodu.

Ta dřevěná podlaha je nová nebo jste využili původních prken?

Dřevěná podlaha je původní. Odstranili jsme starý lak a opatřili bílou lazurou - dělali jsme 3 vzorky na odstin. Byt se tím krásně prosvětlil a rozjasnil.

Zajímavá je ta přeměna původních otočných dveří na posuvné. Vůbec celá ta vestavba šatny je velice výrazným novým prvkem bytu. Jak jste k tomuto řešení dospěli?

V bytě byla potřeba vytvořit úložné prostory, které absolutně chyběly. Místnost, kde jsem navrhnul ložnici, byla zbytečně velká, tak jsem z části vytvořil vestavěnou šatnu. V koupelně jsem chtěl vestavět pračku a úložné prostory pro čistící přípravky a jiné vybavení potřebné v koupelně, a to už byl pak jen krůček k tomu vytvořit jednu velkou vestavěnou "skříň" s tunelem-průchodem do ložnice. Tím vznikl i příjemný distanční prostor oddělující denní část bytu od klidné tiché ložnice. Z důvodu vestavby skříně musely být vybourány původní dvoukřídlé dveře a protože jsem v bytě nechával ostatní dveře původní tak jsem je použil jako posuvné a jako kontrastní historický prvek k minimalistickému designu šatny.

Kteří tvůrci či výtvory jsou pro vás vzorem, nebo jsou vaše oblíbené?

Oblíbených architektů nebo staveb mám spoustu a má momentální náklonnost k některému se časem proměňuje, je to ovlivněno různými faktory.

V současné době mě hodně zajímá dílo Petra Behrense, jeho synagoga v Žilině na Slovensku je výjimečné dílo ve středoevropském kontextu. Mám rád domy a interiéry od Richarda Neutry, dílo japonských SANAA a architekta Sou Fujimoto, nebo meziválečnou českou architekturu, Brněnský funkconalismus - např. dílo Otto Eislera.