Studio KOGAA proměnilo funkcionalistický hotel Avion v dějiště festivalu Brno Design Days

Čtvrtek, 25. Říjen 2018 - 0:12
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

Funkcionalistický hotel Avion v centru Brna hostil další ročník designové přehlídky Brno Design Days. Studio KOGAA zabývající se konverzí opuštěných budov proměnilo stavbu od architekta Bohuslava Fuchse na hlavní dějiště čtyřdenního festivalového programu. Prostory pro přednášky, workshopy a přehlídky designu vytvořili architekti pomocí rozebíratelného modulárního systému, čímž vyřešili jeden z největších problémů pop-architektury – plýtvání materiálem.

Proměna funkcionalistického hotelu Avion v dějiště Brno Design Days, KOGAA © Jakub Skokan, Martin Tůma/BoysPlayNice
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Ateliér KOGAA
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Brno
Datum projektu 2018
Datum realizace 2018
Užitná plocha 650.00m2

V Brně dlouhodobě chyběla lokální designová platforma pro setkávání a kooperaci. To změnila zakladatelka architektonického studia KOGAA Alexandra Georgescu. Iniciovala vznik festivalu, který každoročně poskytuje prostor pro prezentaci práce místních designérů a vytváří vhodné prostředí k setkávání a navázání nových pracovních i přátelských vztahů. Výběru lokací na jednotlivé ročníky festivalu se ujali ti nejpovolanější. Studio KOGAA, které je mezinárodně známé díky projektu The Distillery - Social Reactor a ve své práci klade důraz na oživování a konverze opuštěných a zapomenutých budov.

Pro letošní ročník byl vybrán ikonický hotel Avion v centru Brna. Jedná se o architektonicky cennou funkcionalistickou stavbu navrženou místním architektem Bohuslavem Fuchsem, na níž je unikátní především vertikální řešení úzké parcely po vzoru Le Corbusiera. Tato signifikantní vertikální linka byla ideálním odrazovým můstkem pro vytvoření prostor celému festivalovému programu, který zahrnoval přednášky, workshopy, výstavy, slavnostní vyhlašování cen, módní přehlídky, kino, pop-up shop a 1kavárnu. Hlavní roli hrál samozřejmě design, program trval od rána do večera po celé čtyři dny.

Přízemí, nejtemnější část celé budovy, bylo tím pravým místem pro přednášky a pop-up projekce kina. Funkce kavárny v prvním patře se zachovala a přibyl k ní také design shop. Dlouhý stůl, na kterém byly designové předměty vystaveny, se večer měnil na přehlídkové molo módních show. Druhé patro patřilo studentské výstavě, salonku a zákulisí festivalu, horní balkon byl pak určen workshopům.

Modulární systém, který se může rozebrat a znovu sestavit a použít. Tak KOGAA navrhla interiérové instalace a vyřešila tím jeden z největších problémů pop-architektury, plýtvání materiálem. Částečně se tento systém použil už v minulém ročníku Brno Design Days v pasáži Jalta. Základ všech stolů, stojanů a pultů tvořily kvůli omezenému rozpočtu jednoduché palety pokryté tenkou vrstvou lakované překližky, které byly vrstvené, vodorovně řezané a zakončené bílým kovovým lemováním. Kovové konstrukce sloužící jako nohy všem stolům i kovová lemování na zakázku vyrobilo studio DURO design, veškerý nábytek pak poskytla Vitra, hlavní sponzor festivalu na poli designu.

 Čtyři dny trvající festival se díky přednáškám, workshopům a přehlídkám stal místem setkání významných osobností z mnoha designových i architektonických oborů. Mezi řečníky patřil například Betrand Shippan, ředitel francouzské pobočky nizozemského architektonického studia MVRDV, designérka módního domu Dior Margherita Carrara. Design dále reprezentoval Frank Tjepkema či Studio DeForm, o parfémech hovořil Alexander Lauber z Wiener Blut a nechyběl ani Adam Vodička z proslulého Baru, který neexistuje. Novinkou letošního ročníku Brno Design Days byl projekt designových výloh v centru města. Tento projekt měl podpořit místní podnikatele, aby na tvorbě výloh spolupracovali s designéry a vytvořili tak instalace nejen na dobu trvání festivalu, ale i dávno po něm. Díky výlohám se totiž design dostane do ulic, přímo k obyvatelům a návštěvníkům města, a nezůstane uzavřen na jednom místě pro několik desítek vyvolených. Cílem designových výloh bylo představit možnosti designu široké veřejnosti.

Klíčová slova: