Architektura /

Co s kostelem sv. Michaela?

Na to jsme se zeptali jednoho z aktérů Studentské iniciativy za záchranu tohoto architektonického skvostu ve středu města. Rozhovor s Lukášem Snopkem, studentem dějin umění na FF UK, se týká především dvou existujících, ale naprosto protichůdný představ o využití kostela sv. Michaela archanděla na Starém Městě v Praze.

Ladislav Zikmund-Lender , 31. 5. 2007

Související článek:>> Svatý Michael ?!? Ladislav Zikmund: Můžete prosím stručně popsat architektonické |a historické| kvality stavby? Lukáš Snopek: Mezi historické bych zařadil především tyto: Středověký předchůdce kostela byl střediskem samostatné vsi, která tu stála před zřízením velkého tržiště na levém břehu řeky (dnešní Staroměstské náměstí), tj. významný doklad sídelních dějin na území města Prahy. Kostel je jedno z míst působení Mistra Jana Husa, Mistra Křišťana z Prachatic a Mistra Petra z Mladoňovic, tj. památné místo českého reformního církevního hnutí z počátku 15. století. Jde o památné místo pražského školství (ve středověku byla při kostele farní škola, na faře se konaly disputace univerzitních mistrů).Také je to památné místo hudebních dějin Prahy (v 16. stol. literátské bratrstvo, v 18. stol. zde byl ředitelem kůru skladatel Šimon Brixi, varhaníkem Felix Benda, provádění velikonočních oratorií). Je místem obnoveného působení servitského řádu v Praze (1632-1786, pův. klášter na Slupi vyvrácen husity). Jsou zde také pohřbeny významné osobnosti raně novověké Prahy. Umělecké a architektonické hodnoty památky bych zmínil následující. Starší stavba byla románskou bazilikou (zbytky dochovány v úrovni základů). Gotická stavba (kolem pol. 14. stol.) byla síňovým kostelem (spolu s Betlémskou kaplí a kostelem sv. Jiljí vytváří svého druhu skupinu); jižní portál, jehož fragmenty se dochovaly, je považován za dílo arrasovské huti. Barokizace kostela je dokladem citlivého přístupu našich předků, tehdejších tvůrců, ke středověké stavbě. V rovině autorské musíme také brát v úvahu, že pravděpodobný autor pozdně barokních úprav František Ignác Prée byl žákem F. M. Kaňky a podílel se na úpravách jiné české památky UNESCO cisterciáckého kláštera v Sedlci u Kutné Hory. Pod kruchtou se dochovala kvalitní freska Vyhnání penězoměnců z Chrámu. Původní mobiliář je částečně dohledán, jeho součástí byly velmi kvalitní kusy (např. andělé nacházející se dnes v NG). Kdo je vlastníkem nyní a především jak stavbu využívá? Po prodeji kostela v r. 2005 je vlastníkem firma Michal Praha, spol. s r. o. Stavba již delší dobu neslouží žádnému účelu, poslední zprávu máme o technoparty, která se tu konala 27. 5. 2005. Jaké aktivity se za posledních 15 let, kdy se kauza sv. Michal vleče, v kostele provozovaly? Tzv. St. Michael Mystery: multimediální show či polyekranové kino, vybavené restaurací, výtahem, vibrační podlahou, atd. Show představovala návštěvníkům dějiny Prahy a českých zemí, podle našeho názoru velmi pokleslou formou (fotografie opět na Techno.cz, konkrétně http://www.techno.cz/party/report/2005/0527saint_t-rex/). Jako nevýdělečná byla show později uzavřena, zbytky expozice byly v kostele přinejmenším ještě v červnu 2006, pravděpodobně jsou stále na místě. Kromě toho památka sloužila jako místo konání silvestrovských párty, prezentací spodního prádla. V pozvánce na silvestrovskou párty publikované 28. 12. 2001 v deníku The Prague Post je uvedeno, že na programu je rovněž "fun-erotic" performance. Foto: autor a převzaté foto z technoparty 2005Jakým způsobem budete protestovat proti kauze do budoucna? Budete pokračovat v protestních akcích? Neplánujete další petici? Do splnění našich požadavků, kterou podpořilo bezmála tři tisíce občanů, hodláme v protestních akcích směřujících k záchraně památky a řešení souvisejících otázek pokračovat. Obě petice jsou k dispozici na www.svatymichael.cz (vyjádřených v Petici proti prodeji kostela a Petici na ochranu sakrálních památek, obě z r. 2006)

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři