Stolička – nominace soutěže Olověný Dušan 2016

Pondělí, 25. Duben 2016 - 0:00
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

První zástupkyní designových nominací je Stolička od Markéty Rádkové. Ať už si pod tím představujete cokoliv, vězte, že se pohybujeme v prostředí uměleckého oboru. Důvtipnému čtenáři proto určitě dojde, o jakou záležitost se jedná.

Markéta Rádková, Stolička - foto © Olověný Dušan
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Markéta Rádková
Škola FA ČVUT – Ateliér Jaroš & Gonzalez / průmyslový design
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Datum projektu 2016

Stolička

Markéta Rádková
Ateliér Jaroš & Gonzalez

Když se řekne stolička, člověk si vybaví malou věc na sezení. Trh nám nabízí nepřeberné množství sedacího nábytku. Proto jsem navrhla stoličku, která hledá inspiraci ve stoličce. Je to slovní hříčka, a mě tato hra baví. Stolička má příjemné zaoblené tvary a prohloubený prostor pro pohodlnější sezení. Výrobek je navržen ze sklolaminátu, a i když je stolička z pevného tvrdého materiálu, dopřeje nám velmi pohodlné sezení. Celý koncept stoličky se skládá z několika návrhů: stolička s plombou/kazem, vytržená stolička a stolička moudrák. Tyto „zubní fóry“ se mění pouze výměnou polštáře, který na stoličku umístíme. Výrobek má přiznanou strukturu i barvu samotného sklolaminátu. Samozřejmě ji ale můžeme mít bílou, černou, nebo třeba zlatou.

Autorčino video o Stoličce.

Hodnocení poroty:

Návrh, kde je celý koncept postavený na samotném slově „stolička“ v první moment přijde banální a prostý, ale stačila krátká chvíle k tomu, abychom se nad tím pousmáli a řekli si vlastně „proč ne!“. Jak se říká „v jednoduchosti je krása“ nebo Miesovo „less is more,“ tak zde to zkrátka platí. Navíc je to jeden z mála projektů, ve kterém jsme našli příběh. Návrh stoličky je hezky odprezentovaný. Banner, brožura i fyzický model jsou ve vzájemné symbióze, vše působí velmi ladně a dotaženě. Stolička je velmi pohodlná. Svým tvarem jednoznačně odkazuje na svůj koncept, ovšem na druhou stranu – pokud neznáte příběh – podobnost nemusíte vnímat, což je na návrhu velmi sympatické. Stolička je svým tvarem jednoduchá, svěží, sice tvarově výrazná – ale nepřehnaná. Možnost uplatnění tohoto designu jak v interiéru, tak v exteriéru je dalším kladným bodem tohoto návrhu. V porovnání s vysokou úrovní zpracování ostatních prototypů v rámci ateliéru utrpěl model stoličky jistou újmu, neboť se při používání jemně viklá. Kde jsme ale narazili na úskalí, tak je volba materiálu, a to z hlediska ekologie. Zřejmě by stačila jen zmínka o materiálových možnostech, ke kterým stolička vybízí a Olověného Dušana by tento návrh mohl získat.