Metro nebo rychlodráha na pražské letiště?

Úterý, 29. Prosinec 2009 - 1:00
| Napsal:
Další změna v územním plánu Prahy ve věci spojení centra s letištěm. Pro změnu zas vítězí rychlodráha. Mám o tomto výběru své pochybnosti, s nimiž bych se s vámi rád podělil...

Nejsem ovšem odborník v oboru, rád se nechám poučit, jen mi prosím, pokud máte jiný názor, nenadávejte a raději použijte přesvědčivé argumenty, abyste mne získali na svou stranu.

Co mluví pro metro?

Ve světě je zcela běžné, že jednou z alternativ spojení letiště (a mnohdy i vzdálenějšího od centra, než je v Praze) je trasa metra. Umožňuje pak plynulý přestup na další linky, je to spojení bezpečné a celkem rychlé. A hlavně se platí jako v MHD a ceny jsou stále relativně dostupné. Budování metra je sice u nás drahé, ale zase má zavedenou technologii, v úseku v Ruzyni by pak snad šlo budovat povrchově.

Co je předností rychlodráhy? A co to obnáší?

Dopraví nás do centra bez zastávek a o něco málo rychleji než metro. K tomu vyžaduje speciální koridor, aby mohla dosáhnout patřičné rychlosti – odhaduji kolem 100 km/h. K tomu připočtěme nutnost zdvojkolejnit Buštěhradskou dráhu, což může být v některých úsecích problematické (např. stávající tunel ve Stromovce). A postavit podél trati sloupy na troleje (nebo bude pohon jiný?). Možná bude nutno stejně rychlodráhu v některých úsecích umístit pod zem (Hradčanská?), jinak se vytvoří masívní bariéra, která rozetne některé partie města. Budování takové trasy znovu zatíží dnes již tak zkoušené území v oblasti, kde se staví vnitřní silniční okruh. Nákladné to bude ovšem stejně jako budování metra do Ruzyně, to připouštějí i experti.

Aby se prostředky na stavbu rychlodráhy zaplatily, odhaduji, že jízdenka z Ruzyně do centra bude stát několik stovek. To možná nebude vadit některým turistům ze zahraničí, ale pro nás – normální smrtelníky - to moc atraktivní nebude a dál se budeme kodrcat autobusem (pokud ho ovšem nezruší). Navíc rychlodráha neobslouží oblast Ruzyně, Vokovic a Veleslavína, Dejvic, Bubenče, Holešovic, takže ztratí význam lokálního spoje pro tyto oblasti. Slyšel jsem i zajímavou alternativu, že by se rychlovlak střídal s „pomalovlakem“, který by všude zastavoval a byl by na lístky MHD. Takže by vlastně suploval to metro. Kdo by pak ale jezdil tím rychlovlakem?

Osobně nejsem proti rychlovlaku. Představuju si to ale jako v Paříži tzv. rychlé metro. Ze satelitů povrchově na letiště, pak z Ruzyně tunelem na Hlavní nádraží a pak tunelem na protější okraj Prahy a dále povrchově do satelitů. S tím bych ale počkal, až na tom bude naše ekonomika podstatně lépe.

A váš názor?

psáno pro Neviditelného psa, 17.12.2009

Díky za vaše věcné a klidné reakce na můj čtvrteční článek (viz zde) i za trpělivost expertů, kterým klade laik, jako já, třeba naivní otázky.

Já si z toho všeho udělal takový závěr: Proč ne vlak, ale za předpokladu, že z Ruzyně do centra pojede rozumně – maximálně 80 km/h v intervalu řekněme 15 minut, cestou sem tam někde zastaví, aby obsloužil přilehlá území. Tím pádem nebude třeba budovat koridory, tunely, bariéry, protihlukové a bezpečnostní stěny (a možná ani zdvojkolejnit Buštěhradskou dráhu – vlaky by se mohly vyhnout řekněme v prostoru nádraží Dejvice). Bude to taková Regionova, nebo jak se to jmenuje, jízdenka v rozumné ceně. Za Ruzyní směr Kladno pak poněkud zrychlí. Tak to bych bral, s tím nemám problém, a na metro bych zapomněl.

Jenomže tu máme různé betonové lobby a já mám obavu, že se toho ujme někdo, kdo z této myšlenky udělá něco velmi bombastického a také patřičně drahého. Trať bude nakonec vedena tunelem a koridorem, který rozsekne město, budou se vymýšlet supersonické zastávky typu metro Střížkov. Hlavně se celá trasa rozkope na několik let, což potěší hlavně obyvatele Střešovic a Dejvic a Bubenče a Holešovic, kteří se už nemohou dočkat, až bude dokončen tunel Blanka…

Nicméně, buďme optimisty a věřme, že zvítězí varianta rozumná – tedy ta popsaná ve druhém odstavci! Hezké Vánoce a šťastný nový rok, v lednu zase v této rubrice nashledanou!

psáno pro Neviditelného psa, 22.12.2009

Klíčová slova: