Jaké to je v ateliéru Mikuláše Macháčka a Terezy Hejmové

Čtvrtek, 5. Únor 2015 - 0:14
| Napsal:

3 semestry = 13 měsíců ≈ 40 dní konzultací.

Radim Lisa - foto © Martin Vlček (www.martinvlcek.com)
Fotoalbum: 
Mýtus a realita: kniha rozhovorů s mladými uničovskými Romy A ptali jste se jich někdy, jaký mají sny- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
A ptali jste se jich někdy, jaký mají sny představena dotazovaným- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
Identita pro Moravskou Galerii: EMGÉMET - obří kreslící tablet před galerií- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
Identita pro Moravskou Galerii: EMGÉMET - obří kreslící tablet před galerií- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
Identita pro Moravskou Galerii: EMGÉMET - obří kreslící tablet před galerií- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
Inovace: umístění basketbalového koše na budovy školy- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
Open Space Vlajka pro AGD2 - spolupráce s Janem Kročákem- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
Reaguj tiskem - reakce na plakát od Keiichi Tanaami- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
FaVU tiskovina pro budoucí uchazeče - spolupráce s Vojtěchem Kollertem- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO
Rešerše a zdroje na téma Identita kulturní instituce - free download bit.ly/mg_sources- foto © FGD2 FaVU VUT BRNO

Za tuto dobu jsem byl neustále vyzýván ateliérovými zadáními, konfrontován se širokou škálou názorů, seznámen se zásadními současnými českými designéry i jinými zajímavými lidmi. Primárně jsem ale dostal spoustu prostoru reagovat na úkoly svým vlastním způsobem. To je pro mě zásadní charakter Ateliéru grafického designu 2. Snoubí se zde Mikulášova náklonnost k holandskému přístupu (v Holandsku Mikuláš studoval a pracoval) a Terezin otevřený přístup, jistě ovlivněný jejím studiem u Petra Babáka v ateliéru Grafický design a nová média. Otevřenost se projevuje i tak, že se celý semestr scházíme v Moravské Galerii a všechny naše konzultace jsou veřejně přístupné. Nebo tím, že na základě studentské iniciativy je zorganizován workshop.

Vytvoř knihu na téma Mýtus a realita za jeden měsíc. Udělej rozhovor se svým spolužákem o workshopu. Zkoumej a poté pracuj na identitě Moravské Galerie v Brně. Nauč se na workshopu pracovat s 3D programem. Prezentuj ostatním, co tě zajímá. Navrhni nový vizuál Kinu Art. Vzdej poctu plakátama. Redesignuj něco, k čemu máš vztah. Reaguj. Inovuj. Vyber si. Běž. Hledej sebe.

Rozpětí zadání je široké, od evergreenů grafického designu po experimentální projekty, kde hledáme vlastní interpretaci a vztah, a vlastně si vybíráme, co nás nejvíc zajímá. Balanc mezi těmito dvěma přístupy považuji za středobod koncepce AGD2 a osobně si velmi cením, že vedoucí úkoly často orientují na vizionářské, grafický design přesahující, projekty. Experimentovat, pouštět se do neznáma, vymýšlet věci, co ještě neexistují. Dělat prostě studentské práce, takový ty, kterým se třeba na začátku každej směje. Čas na škole chápu jako prostor pro testování, posouvání vlastních i oborových hranic. Spoustu věcí si člověk uvědomí tím, že zkusí něco udělat jinak, jinde, nebo jindy. Studium je pro mě proces, nejde jen o výstupy.

Semestry se svým rytmem liší. V jednom děláme několik kontinuálních úkolům, které se prolínají, ve dalším jsou úkoly spíš na kratší dobu (a o to intenzivnější). Vedoucí nás vystavují různým podmínkám a testují, jak na ně budeme reagovat. Semestr je doplňován přednáškami a prezentacemi profesionálních designérů, jejichž práce souvisí s aktuálními tématy. Navíc se často účastníme workshopů, kdy program vede host. Těmi byli jak designéři (Linda Dostálková, Radim Peško, Nina Paim, R.V. Novák), tak lidé ze 3D grafiky nebo audiovizuálna (Filip Uhlíř, Michal Romeo Dvořák).

Na úkolech většinou pracujeme individuálně, někdy v týmech. Svůj postup prezentujeme na ateliérových schůzkách které probíhají každou středu, od odpoledne do večera. Prezentujeme spolužákům všech ročníků i vedoucím, což bývá dohromady zhruba 20 lidí. Každý se může vyjádřit, většinou feedbackem začínají vedoucí. Na konci semestru prezentujeme jeden úkol před porotou, tyto obhajoby jsou veřejně přístupné. Studium je velmi praktické. Učíme se tím, že věci rovnou děláme. Mikuláš i Tereza jsou aktivními designéry na české scéně a kromě své kantorské práce na FaVU VUT se oba věnují své grafické práci (M – Studio ZZZ, T – jako freelance).

Ateliér je organickým kolektivem, který se proměňuje. Spolužáci diplomují a přicházejí noví. Jede to. Cením si, že se mi dostává takto individuálního přístupu a taky si cením trpělivosti a nasazení Mikuláše a Terezy. Vždycky nejdřív poslouchají, a potom se vyjadřují a kritizují. Osobně bych uvítal víc otázek, víc diskuzí, víc kritiky ze strany vedoucích i spolužáků. Jsem ten typ, co se o věcech rád baví. Vidím však, že ateliér jde správným a zajímavým směrem a jsem rád, že můžu být při tom. Mikuláši, Terezo a všichni spolužáci - díky Vám! AGD2 mi změnil a mění život.

Projekt, který začal v rámci ateliérového úkolu a stále pokračuje je můj výstup k zadání Vytvoř knihu na téma Mýtus a realita za jeden měsíc. Zaměřil jsem se na mladé Romy v Uničově (město odkud pocházím) udělal s nimi rozhovory na různá témata a vytvořil tak knihu A ptali jste se jich někdy, jaký mají sny? V projektu pokračuji, protože mi téma přijde stále aktuální a zajímá mě. Kniha vyjde na jaře. Více informací najdete na https://www.facebook.com/jakymajisny

Článek je součástí seriálu Učitelé. Jeho cílem je nahlédnout pod roušku školských struktur a představit osobnosti, které nesou odpovědnost za utváření nové generace našich budoucích architektů, designérů a umělců.

Klíčová slova: