Růžový dým zahalil Transgas. Místo něj chcete další skleněnou fasádu, kritizují umělci

Středa, 20. Prosinec 2017 - 15:43
| Napsal:

Jedna z nejcennějších pražských ukázek architektonického brutalismu má krátce před svým definitivním smazáním. S rozhodnutím bývalého ministra kultury Daniela Hermana ohledně neprohlášení Transgasu památkou se ale nehodlají smířit odborníci, pedagogové, aktivisté ani umělci. Před pár týdny proto přímo u staveb proběhla velká demonstrace za záchranu, dnes umělecká skupina Bolt958 zahalila celý komplex na Vinohradské třídě v Praze pomocí protitankových dýmových granátů do růžového oblaku, aby tak na celou kauzu opět upozornila.

Intervence umělecké skupiny Bolt958 © Bolt958
Fotoalbum: 

Demolici unikátního souboru staveb bývalého Plynárenského centrálního dispečinku Transgas v tuto chvíli už prakticky nic nebrání. Spor ohledně prohlášení komplexu z přelomu 60. a 70. let, na kterém se podíleli architekti Ivo Loos, Jindřich Malátek, Jan Eisenreich, Václav Aulický a Ivan Fišer, totiž vyhrál jeho současný majitel, developerská skupina HB Reavis. Ta objekt plánuje strhnout a nahradit jej unifikovanou kancelářskou budovou z dílny architekta Jakuba Cíglera, který v Praze realizoval například obchodní dům Quadrio či Florentinum a v současné době připravuje rekonstrukci Václavského náměstí.

Na bezduchý návrh budovy, která má na místě Transgasu vyrůst, se odvolává také umělecká skupina Bolt958. Ve svém neadresovaném prohlášení, které ale očividně míří na politické reprezentanty, kteří demolici posvětili, totiž umělci zmiňují, že se chystá demolice „budovy, která je pro mnohé inspirací. Místo ní chcete další skleněnou fasádu, kterých je ve městě přespříliš. Město nepotřebuje další unifikované kanceláře, z kterých bohatnou developeři. Město potřebuje zachovávat historickou hodnotu a myslet na to, co odkáže budoucím generacím,“ napsala skupina, která letos zbarvila část Vltavy doruda, aby tak upozornila na nesprávné zacházení s prvorepublikovou galerií Mánes, která v současnosti souží spíše komerci než umění.

K architektonickým kvalitám souboru Transgas se přitom přihlásila řada českých i zahraničních odborníků – jejich hlasy ale nic nezměnily. Často se zmiňuje, že hrozí smazání celého jedné etapy vývoje architektury v naší zemi, neboť stavby z období mezi lety 1948 a 1989 mizí jedna za druhou. V minulosti jsme například přihlíželi demolici obchodního domu Ještěd Karla Hubáčka a Miroslava Masáka, hotelu Praha od Jaroslava Paroubka, Arnošta Navrátila, Radka Černého a Jana Sedláčka nebo technicistní telefonické ústředny v Dejvicích Jindřicha Malátka, Jiřího Eisenreicha, Václava Aulického a Jaromíry Eismannové. „Važme si unikátů ve městě a chraňme je. Dejme jim šanci žít,“ reaguje na situaci Bolt958.

Dýmová intervence se snaží primárně o vyvolání další diskuze ohledně osudu Transgasu. Zároveň se jedná o umělecké vysvobození a záchranu stavby. „Je to kouř ze zážehu motorů startující kosmické lodi Transgas, kterou unesli Bolti 958. Těleso se brzo vznese a přistane na planetě, kde si kvalitní architekturu neničí.“

Barevný svět architektury.

Klíčová slova: