ŽENSKÝ PRINCIP - první letošní ERA21 s novou grafikou

Sobota, 15. Únor 2003 - 13:13
| Napsal:

Ne vždy dovedou čísla vystihnout skutečný stav věcí. Kupříkladu Era 21 se snaží něco málo přes rok obohacovat českou a slovenskou architektonickou a projekční scénu, přesto s tímto novým číslem vstupuje už do třetího ročníku (nulté číslo vyšlo 16. 11. 2001). Podobné nesrovnalosti vykazuje poměr počtu studentek, které opouštějí některou z pěti tuzemských architektonických škol, a množství žen, které se po absolutoriu věnují architektonické praxi. Statistikou nepodloženým odhadem by poměr mezi muži – architekty a ženami – architektkami mohl být zhruba 1 : 1.

Situace je ale taková, že ženská jména jsou v tomto oboru stále jednoduše zapamatovatelnými výjimkami. Po opuštění simulovaného architektonického prostředí škol dochází k procesu „zneviditelňování“ architektek. Co je příčinou takovéto selekce? Děje se tak díky tomu, že existují nějaké biologické predispozice, z nichž ty vlastní ženám se obtížně roubují na objektivní nároky architektonické práce? Nebo je důvodem rezistence maskulinního světa architektů a investorů, kde převládá despekt k ženám jako kolegyním? Či je třeba hledat příčiny v daleko hlubších společenských souvislostech?
Otázek je tolik, že je nemožné je zodpovědět v rozsahu našeho časopisu.

Existuje ženský tvůrčí princip, který stojí v opozici vůči hypotetické mužské racionalitě? Osvětlující ilustrací k tomuto hledání mohou být prezentované projekty architektek na pozadí dalšího palčivého tématu, jakým je sídliště. To představuje nejvyšší stupeň ortogonální racionality v architektuře, které se snad už lidská přirozenost vzpírá. Je tomu ale tak? Nemají přece jenom naše „klasická“ panelová sídliště estetické a užitkové kvality, které stojí za to, aby byly dále rozvíjeny, a které nejsou přes obecný pohled na ně v současné době dostatečně čitelné?
Procesem „zviditelňování“, „vyjasňování“ naopak prochází vizuální podoba, která má doprovázet obsahový posun Ery 21, jež během svého působení prodělala. Zjednodušení má také napomoci lepší orientaci uvnitř časopisu. Pevně věřím, že pozměněná grafická podoba bude pro vás stejně zajímavá jako otevření na naše poměry kontroverzních témat. Na vaše reakce se těší

Rostislav Koryčánek


Obsah čísla 01/2003

Editorial /Rostislav Koryčánek/

Aktuality a zpravodajství
Vstupní objekt firmy Sporten, a. s., Nové Město na Moravě /H. Maršíková, J. Ressová, H. Víšková, L. Delongová/

Architektura jako součást marketingové strategie /Barbora Krejčová/

Kongresová hala hotelu Holiday Inn v Brně /Ladislav Vlachynský, Markéta Veselá/

S výstavištěm za zády /Jan Kratochvíl/

Revitalizace městských jatek v Brně /Barbora Jenčková/

Obytný soubor Atletická /B. Škorpilová, J. Nedvěd, J. Klempíř/

Dva domy v Barceloně /Mária Topolčanská/

Bytové domy v Jihlavě /Jan Aulík, Jakub Fišer/

Bytový dům v Podunajských Biskupicích /A. Alexy, D. Ferianc, A. Klimková/

Nové osvícenství a more sexualis /Mirek Vodrážka/

Architektura, těkavý gender a Marilyn Monroe /M. Vodrážka s H. Víškovou, J. Ressovou, L. Delongovou a H. Maršíkovou/

Architektura a pohlaví /Bohuslav Blažek/

Vězení jako čas a prostor muže /Kateřina Nedbálková/

Rovnost, volnost, vítr, slunce /Kazimir Krajewski/

Čtení ze sociální ekologie - John Ruskin (1819-1900) /Bohuslav Blažek/

Nízkoenergetické stavění a pasivní domy /Aleš Brotánek/

Nový trend ve vývoji tepelněizolačních materiálů /S. Šťastník, J. Zach, T. Fojtík/

Problematika disfunkcí plochých střech realizovaných ve 2. polovině 20. století /Antonín Fajkoš/

Dřevěné nosné konstrukce šikmých střech /Zdeňka Havířová/

Krytiny pro šikmé střechy /Jan Werner/

Inteligentní skleněné fasády /Miloš Florián/

Zimní zahrady /Karel Pospíšil/

Využití obnovitelných zdrojů energie v české vědecké stanici v Antarktidě /Karel Brož/

Přesun hlavního nádraží bariérou rozvoje železniční dopravy v Brně /Josef Šumbera/

Andreas a Červený trojúhelník /Tomáš Prokůpek/

Červený trojúhelník Andreas

E-praxe /Petr Vaněk, David Řeháček/

Trendy a technologie

Klíčová slova: