Interiér bytu A.4 od Barbory Kudelové z ateliéru HRA Foto: Barbora Kudelová
Architektura / interiér

Dřevo, kámen a špetka zelené. Architektka Barbora Kudelová žádá své klienty o esej vystihující jejich představy, potom jim navrhne interiér na míru

Interiéry podle návrhu ateliéru Holky rády architekturu neboli HRA jsou hravé a barevné, současně ale taky praktické a naplněné „pravými materiály“. Architektka Barbora Kudelová říká, že nemá ráda imitace. Vidět je to i na bytě s názvem A.4, který navrhla pro svou mladou klientku.

EARCH.CZ , 7. 9. 2023 / Advertorial

„Byla to moc příjemná spolupráce, klientka měla celkem přesnou představu, jak by měl její byt vypadat, ale nevěděla, jak všechny věci dát dohromady, nakombinovat a pak převést do reality,“ říká Barbora Kudelová z brněnského ateliéru HRA. Cílem bylo vytvořit čistý interiér, co nejvíce věcí schovat pryč z dohledu. I proto se přistoupilo ke změně dispozice bytu, do 1+1 přibyla šatna se samostatným vchodem, do které se zavře vše potřebné. Znamenalo to sice zmenšit ložnici, nyní se do ní vleze tak akorát jen postel. Nepraktické to ale není, úložný prostor má pod sebou a skleničku s vodou si majitelka odloží do otvoru v rámu.

Na podlaze jsou parkety, stropy jsou vysoko. Byt se nachází v Brně v jednom starším domě, dřevěné podlahy v bytě už byly, stejně jako celý prostor prošly rekonstrukcí. V interiéru našly místo i další věci z přírodních materiálů – dřevo je ve všech pokojích, v obývacím pokoji je tmavé, v ložnici světlejší. Živou barvu do bytu vnáší zelená kuchyně – „je to takový akcent v interiéru, oživení prostoru,“ říká architektka. Pracovní plochu linky rozšiřuje ještě ostrůvek s deskou TechniStone, ke kterému se připojuje jídelní stůl se zaoblenými rohy. „Stejná část je v rohu místnosti použita pro pracovní místo. Když ale tyto dvě části odsunete a spojíte, dostanete velký stůl pro deset lidí. Do vstupní haly jsem umístila lavici, kterou v tomto případě můžete vzít a k tomuto velkému stolu posadit další lidi,“ vysvětluje Barbora Kudelová.

Architektka říká, že interiéry vizuálně sjednocuje prostřednictvím detailů. V tomto případě se to stalo třeba klikou na dvoukřídlých dveřích v obývacím pokoji, která je stejná jako úchytky na kuchyňských dvířkách. Dobře vypadá také použití tvrzeného kamene pro ostrůvek i okenní parapety. „Mám z bytu moc velkou radost, provází ho pěkné detaily, které na sebe navazují, zpětně, když vidím, jak klientka byt využívá, tak mám pocit, že se nám podařilo splnit její představu a že ho užívá přesně tak, jak byl navržen. Je to prostě match!“ říká autorka na závěr.

Foto: Pohled do chodby s lavicí, která se může přesunout také k jídelnímu stolu

Mohla byste se představit a popsat vaše začátky v interiérovém designu?

S interiérovým designem jsem začala zhruba před šesti lety. Po absolvování Fakulty architektury na VUT v Brně v roce 2017 jsem dva roky pracovala v interiérovém studiu. Pak jsem se díky kamarádovi dostala ke své první zakázce, která vedla od skic až po realizaci, pak začalo postupně chodit více a více zakázek. Někdy okolo roku 2020 jsme se spojily s mou kamarádkou a spolužačkou Kristýnou Sirovou a začaly pracovat na některých projektech dohromady, časem jsme si založily studio Holky rády architekturu neboli HRA.

Foto: Dominantou bytu je zelená kuchyně. Pracovní plochu v ní oživuje ostrůvek s pracovní deskou TechniStone

Popsala byste nám svůj způsob myšlení a následné první kroky při počátečním setkání s klientem a projektem?

Ve studiu HRA je pro nás nejdůležitějším vstupním bodem zadání od klienta. Klienty vždy žádáme, aby nám napsali takovou úvodní esej, ke které se pak často během projektu vracíme. Kontrolujeme, jestli pořád plníme to, co si přáli. Potom je pro nás důležité místo samotné, ačkoliv navrhujeme interiéry, zajímá nás i jeho okolí, protože na něj často některými prvky navazujeme. První myšlenky pak míří na dispoziční uspořádání a nějakou hmotu v prostoru. To jde pak ruku v ruce s konceptem, který je pro nás velmi důležitý. A právě ten se ve výsledku opírá o zadání, místo samotné, exteriér. Následně za intenzivní konzultace s klientem postupujeme dál, až nakonec dojdeme k jednomu ideálnímu řešení.

Kreativita je nezbytnou součástí vaší práce. Můžete nám říci, kde čerpáte energii a inspiraci k tvoření?

Na kreativitu musí být čas a prostor. Tyto komodity není vždy snadné během procesu najít, je to ale důležité. Když začínám vymýšlet nový projekt, potřebuji mít tak trochu pracovně uklizeno. Já čerpám energii a inspiraci pohybem, pak taky výstavami, cestováním, čtením, většina těchto věcí mě energeticky nakopne a spustí se kreativní proces.

Pracujete ráda sama nebo preferujete práci v týmu?

Mám ráda, když věci můžeme rozebírat v týmu. Často pak dojdeme k jinému, lepšímu řešení a často i rychleji, než by to člověk zvládl sám. Na druhou stranu si ale někdy řeším věci i po svém, to je zase jiný typ práce. Řekla bych, že to záleží projekt od projektu a úkol od úkolu.

Foto: Obývací pokoj spojený s kuchyní má nábytek vyrobený z černého dřeva a parapety ze stejného kamene TechniStone jako je užitý v kuchyni. Architektce se tak povedlo interiér nenápadnými prvky dobře sjednotit

Následujete designové trendy nebo se vydáváte po vlastní cestě? Jsou ve světě designu nějaké trendy poslední doby, které jste si osvojila? 

Na trendy moc nevěřím, takže po vlastní cestě. Myslím si, že by interiér měl být nadčasový. Toho by se mělo docílit několika způsoby. Hlavní je ucelený koncept, potom přichází použití pravých materiálů, které samy o sobě nadčasové jsou, při jejich správném použití by člověk neměl udělat chybu.

Máte své oblíbené materiály? Jaké kombinace materiálů a barev preferujete?

S kolegyní Kristýnou stavíme naši práci právě na pravých materiálech. Nemáme rády imitace, jako jsou například potištěné kachličky, imitace betonu, imitace dřeva na obkladech, podlaze. Abychom s těmito materiály nemusely pracovat, snažíme se hledat jiná řešení, zatím se nám to daří.

A co kámen, používáte ho v interiéru často? Jaký k němu máte vztah?

Použití kamene je vždy otázkou, záleží, jak na tento materiál reaguje klient. Kámen je studený materiál, a proto je někdy jeho použití složitější. Myslím si ale, že v koupelně a v kuchyni má své opodstatnění a jeho textury mě moc baví. 

Foto: Při rekonstrukci bytu došlo ke změně dispozice. Přibyla šatna na úkor místa v ložnici. V ložnici je tak nyní prostor pouze na postel

Jaký z designů tvrzeného kamene TechniStone se vám líbí nejvíce?

Mám ráda zrnité materiály TechniStone. Líbí se mi kolekce Starlight s malým zrnem, ale i kolekce Taurus Terrazzo, ty jsou krásné ve všech odstínech.

TechniStone jste použila pro kuchyňskou desku v bytě A.4. Z jakého důvodu jste zvolila právě design Taurus Terazzo Grey?

Klientka si přála tmavší interiér, a protože jsme zvolily tmavší dřevo, doplňkem na kuchyňskou linku se stal právě šedo-černý kámen z dílny společnosti TechniStone.

Celý byt vycházel ze zadání a potřeb klientky, společnou diskuzí jsme dovedly interiér do finále. Byt se nachází ve starém rekonstruovaném domě, takže některé prvky jsme se snažily ponechat, některé naopak doplnit současným designem. Klientka měla celkem dobrou představu o interiéru, mou úlohou bylo představu učesat a prvky dobře nakombinovat.

Barevné kuchyně se pomalu dostávají opět mezi trendy, souhlasíte? Jaký na ně máte názor?

Jak už jsem uvedla, na trendy úplně nevěřím, ale já osobně mám barevné kuchyně ráda. Byla tu doba, kdy se hodně navrhovaly bílé kuchyně v kombinaci s dřevěnými dekory. Myslím, že tento přístup možná už trošku odezněl a že se do našich kuchyní postupně vrací víc nápaditosti.

Otázka na závěr – máte v interiérovém designu nějaký vzor?

Dlouhodobě mě baví práce Petera Jurkoviče ze studia JRKVC, jeho oko pro detail a preciznost jsou super.

  • autor: EARCH.CZ *
  • publikováno: * 7. 9. 2023
  • zdroj: * Reklamní sdělení

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři