Architektura / občanské stavby

Létající tržiště

Na třetím místě mezinárodní ideové soutěže na návrh trvale udržitelného tržiště pro Casablancu se umístilo řešení autorského týmu z Francie, který navrhl veselou balónovou konstrukci.

EARCH.CZ , 17. 12. 2012

Trh a Casablanca. Nejprve jsme si udělali malé cvičení – sepsali jsme si slova, která nás na toto téma automaticky napadala a tím vznikla inspirativní definice projektu a našeho cíle. Přicházely na mysl spousty obrazů jako: barvy, vůně, lidé, rozbřesk, ztratit se, magická atmosféra, létající koberce … Po dlouhých diskusích jsme se rozhodli k návrhu “magické” přikrývky, proměnlivé čepice nad každodenním užitkovým trhem.

Prvním krokem byl návrh textury, inspirované hvězdou z marocké vlajky, jejíž multiplikací vznikl “Moucharabijský” design, který je základem všech prvků tržiště. Je to programově organizovaný obrazový zdroj, viditelný v podlaze z leštěného betonu a hmatatelný v nerezových spojích. Návrh, kterým je strukturální síť, levituje nad tržištěm díky využití zavěšeného systému třiadvaceti barevných balónů, plněných héliem. Bílé průsvitné plátno, což je naše verze létajícího koberce, se pohybuje s balóny a vytváří uživatelům pod ní fenomenologickou atmosféru proměnlivého trhu.

Trvalá udržitelnost tržiště tkví ve využití prvků konstrukce ke shromažďování a distribuci dešťové vody díky vysokým a nízkým bodům, které jsou organicky rozmístěny po celém půdorysu.

Jakmile se návštěvníci občerství a sdělí si novinky v centrální společenské zóně, mohou jít nakupovat. Každý stánek je umístěn ve všudypřítomném hvězdicovém rastru. Každý obchodník může své zboží vystavovat na dřevěných deskách upevněných na kovových podnožích, které umožňují snadnou přípravu a prodej. To pak umožňuje i jiné programové využití prostoru po skončení trhu.

Trh a Casablanca. Nejprve jsme si udělali malé cvičení – sepsali jsme si slova, která nás na toto téma automaticky napadala a tím vznikla inspirativní definice projektu a našeho cíle. Přicházely na mysl spousty obrazů jako: barvy, vůně, lidé, rozbřesk, ztratit se, magická atmosféra, létající koberce … Po dlouhých diskusích jsme se rozhodli k návrhu “magické” přikrývky, proměnlivé čepice nad každodenním užitkovým trhem.

Prvním krokem byl návrh textury, inspirované hvězdou z marocké vlajky, jejíž multiplikací vznikl “Moucharabijský” design, který je základem všech prvků tržiště. Je to programově organizovaný obrazový zdroj, viditelný v podlaze z leštěného betonu a hmatatelný v nerezových spojích. Návrh, kterým je strukturální síť, levituje nad tržištěm díky využití zavěšeného systému třiadvaceti barevných balónů, plněných héliem. Bílé průsvitné plátno, což je naše verze létajícího koberce, se pohybuje s balóny a vytváří uživatelům pod ní fenomenologickou atmosféru proměnlivého trhu.

Trvalá udržitelnost tržiště tkví ve využití prvků konstrukce ke shromažďování a distribuci dešťové vody díky vysokým a nízkým bodům, které jsou organicky rozmístěny po celém půdorysu.

Jakmile se návštěvníci občerství a sdělí si novinky v centrální společenské zóně, mohou jít nakupovat. Každý stánek je umístěn ve všudypřítomném hvězdicovém rastru. Každý obchodník může své zboží vystavovat na dřevěných deskách upevněných na kovových podnožích, které umožňují snadnou přípravu a prodej. To pak umožňuje i jiné programové využití prostoru po skončení trhu.

Společnost AC-CA

Pořadatel soutěže, londýnská společnost [AC-CA], se zabývá organizováním architektonických soutěží a publikováním vítězných návrhů. Pro první tři vítěze je připravena peněžitá odměna. Svými aktivitami provokuje a inspiruje, vytváří příležitosti pro vyjádření talentu, vizí a zaujetí pro dobrou architekturu. Stává se prostorem pro zviditelnění architektonických vizí a konceptů vzešlých ze soutěží. Její soutěže jsou přístupné všem - studentům architektury, absolventům i praktikujícím architektům.

www.ac-ca.org

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři