Recenze knihy Yes is more

Obal je zajímavý, připomíná prostředí filmu Sin City. Samozřejmě kniha není o filmu, ale o architektuře a vytvořena byla v mírumilovné Kodani. Vytvořil ji dánský ateliér B.I.G. při příležitosti výstavy Yes is more v dánském Centru architektury, která se konala mezi 21. únorem a 31. květnem 2009. Koho nezaujme na první pohled obal, vidí to černobíle. Doslovně.

Michal Čermák , 14. 4. 2010

To nejlepší překvapení nastane až po otevření. Vlastně tři překvapení.

Za prvé, celá kniha je na černém papíře. Již nyní tleskám.

Za druhé, začíná známými výroky šesti slavných osobností 20. století. Aby to bylo dokonalé, výroky se víceméně rýmují. Každá osobnost má prostor na dvou stranách, svoji fotku, výrok a krátké vysvětlení. Nebudu je jmenovat, určitě je znáte a pokud ne, tak si o nich přečtěte... Méně je více; méně je nuda; jsem děvka a tak dále; zkrátka od Miese van der Roheho přes Obamu po Ingelse.

Za třetí, je to komix...

Cože? Architektura jako komix? Ano, Bjarke Ingels se zamýšlel nad architekturou, jakým způsobem by ji co nejsrozumitelněji předvedl návštěvníkům výstavy. Uvědomil si, že architektura vypráví příběh. Naštěstí u této pointy nezkončil, a pokračoval dál - jinak by mohl knihu napsat v próze. K tomu, aby se stal takový příběh opravdu poživatelný, je zapotřebí spousta fotek a ilustrace. A to vše nejlépe splňuje komix. Vypráví příběh za doprovodu obrázků. Jak originální řešení!

Ne nadarmo se z knihy stal bestseller - prvních 5 000 kusů bylo okamžitě vyprodáno. (Náš e-shop, který ji má snad jako jediný stovky kilometrů široko daleko, ji sehnal jen zázrakem.) B.I.G. se s tímto úspěchem rozhodl oslovit velké nakladatelství Taschen, které se s ním jako s neznámým autorem příliš nebavilo. I nedal se odbýt, a na jedné z tiskovek Taschenu oslovil vysoce postaveného manažera a předal mu nezabalenou knihu ovázanou dárkovou mašlí. Manažer poté odletěl do Ameriky, cestou si knihu přečetl a ihned po přistání volal Bjarkovi, že to chce publikovat. No není to ``Evropský sen``?:)

Nakonec se nemůžu vyhnout otřepaným frázím a chválám. Prostě to nejde. Pár knih o architektuře jsem ve svém útlém věku již viděl a četl, a musím říct, že tato publikace je bezkonkurenčně nejoriginálnější, stručná a výstižná a cíl svých autorů naprosto splnila. Omlouvám se, překonala. Chcete-li se dozvědět něco o architektuře a pobavit se, přečtěte si ji!