Novinky a názory / historie a teorie

ERA21 5/2020: Vizuální kultura

V pátém čísle letošního roku se architektonický časopis ERA21 věnuje otázce vizuálního smogu.

ERA21 , 17. 10. 2020

Vizuální kultura

V roce 2015 se mi povedlo v českém prostředí otevřít téma vizuálního smogu. Vrátila jsem se ze stáže v zahraničí a viděla své rodné Brno jako nikdy předtím: překryté nesmyslným balastem cedulí, nápisů a plachet. Rázem bylo rozhodnuto o investici většiny mého volného času na následujících několik let. 

Začala jsem se snažit o to, aby se do povědomí široké veřejnosti dostal alarmující stav vizuální kultury českých ulic. Nikdy by mě však nenapadlo, jak téma regulace reklamy zarezonuje ve společnosti a jaká vlna divokých reakcí bude následovat. Postupně došlo na řadu kvalitních článků, ale i dezinformací, falešných citací, a dokonce politický puč v lokální politice, který téma zneužil. Vzedmula se vlna kritiků, kteří argumentují svým osobním vkusem a táhnou pro i proti vizuálnímu smogu. Všeobecný chaos ve veřejném mínění nutí média dokola omílat otázku, co to vizuální smog vůbec je, diskuze se zacyklila a na mnoha radnicích se objevily poctivé i neohrabané snahy udělat v reklamách pořádek aspoň legislativně.

Za těch pár let jsem potkala celou řadu odborníků z různých oborů, kteří pro mě byli zdrojem vědomostí i inspirací a kteří dovedou téma skvěle vystihnout z různých úhlů pohledu. Vizuální smog se netýká jen estetiky, ale je vizitkou nekoncepčních podnikatelských záměrů a bezzubé legislativy. 

Zvu vás proto k počtení o tom, že regulace reklamy existuje už přes sto let a že má jít o normální součást města, nikoli o inovaci. O tom, že ani západní velkoměsta nemají v reklamách takový guláš jako kdejaké české maloměsto. A také o tom, že změna musí přijít především zdola – od architektů, grafiků i podnikatelů. Máte to ve svých rukou, přesně jako tohle číslo časopisu ERA21. Může vás potěšit, naštvat nebo znudit, zásadní je, že ho můžete kdykoli zavřít a svobodně si vybrat, že zaměříte pozornost na něco jiného. Reklama ve veřejném prostoru nic takového neumožňuje a vídat ji musíme chtě nechtě všichni. A to je hlavní důvod, proč s ní musíme všichni začít lépe pracovat.

Veronika Rút Fullerová

OBSAH časopisu ERA21 5/2020

7 editorial – Ondřej Teplý

8 aktuálně

12 realizace – Ať žije náplavka. Revitalizace pražské náplavky – Petr Janda / petrjanda/brainwork /

7 editorial – Veronika Rút Fullerová

8 aktuálně

12 realizace – Vinné řádky z betonu. Vinařství Lahofer v Dobšicích – Ondřej Chybík, Michal Krištof / Chybík+Krištof /

18 intro – Po povrchu – Vhils

20 rozhovor – Za vizuálním smogem je neochota komunikovat a přemýšlet. Rozhovor Filipa Landy s Veronikou Rút Fullerovou

24 praxe – Vizuální smog jako projev krize veřejné správy – Kristýna Drápalová

28 realizace – Provázek.dvůr. Rekonstrukce nádvoří Divadla Husa na provázku v Brně – Martin Hrdina

30 historie – Plakáty, neony, diody. Moderní historie venkovní reklamy – Pavel Wewiora

33 historie – Vývěsní štíty socialismu. Proměny označování provozoven před rokem 1989 – Pavel Coufalík

36 praxe – Skripty do výlohy – Petra Dočekalová

38 realizace – Hravé výlohy. Výlohy obchodu Hermès v Praze – Matěj Činčera, Jan Kloss, Adam Štěch / OKOLO /

40 reportáž – Reklama podlamuje ducha. Francouzská města se pokoušejí zakázat veřejnou inzerci – Angelique Chrisafis

42 praxe – Developeři × architekti × grafičtí designéři – Věra Marešová

44 praxe – Prazdroj a nová strategie proti vizuálnímu smogu – Prazdroj and the New Strategy Against Visual Pollution

46 projekt – S barvou ven. Rekonstrukce obchodního centra Futurum v Brně – Alexandra Georgescu, Tomáš Kozelský, Viktor Odstrčilík / KOGAA /

48 idea – XXX. Digitální skulptura – Andreas Gysin, Sidi Vanetti

60 trendy

66 příloha – Betonové podlahy v občanské a bytové výstavbě – Martin Cikhart

80 příloha – Fasády z pohledu protipožární ochrany – Roman Šnajdr

86 příloha – Digitální data jako ideální podklad pro 3D/BIM navrhování – Petr Vaněk

  • autor: ERA21 *
  • publikováno: * 17. 10. 2020
  • zdroj: * Tisková zpráva

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři