Budova hlavního vlakového nádraží Plzeň z roku 1908 po celkové rekonstrukci v roce 2024. V popřední je vidět, že stavební práce stále probíhají. Foto: Eva Klapka Koutová
Architektura / občanské stavby

Nádraží znovu září. Historická výpravní budova v Plzni po rekonstrukci ožívá

Majestátní čtyřicetimetrová kopule září do dálky. Po třech letech oprav se plzeňské hlavní nádraží vrací ke své původní neorenesanční a secesní kráse.

Eva Klapka Koutová , 15. 1. 2024

Hlavní výpravní budova plzeňského vlakového nádraží byla postavená v roce 1907 v novorenesančním a secesním slohu podle návrhu architekta Rudolfa Štecha. Ten se podílel také na financování celé stavby. Bohužel náklady na stavbu byly tak vysoké, že se architekt dostal do tíživých finančních problémů, které ho začátkem roku 1908 dovedly až k sebevraždě. Nádherná budova po něm však zůstala. Od roku 2000 je kulturní památkou.

Nyní prošla citlivou rekonstrukcí. S důrazem na památkářskou ochranu byla kompletně obnovena střecha, fasády i interiéry. Pro cestující se zjednodušil pohyb po nádraží, nyní je bezbariérový. Celá budova je umístěna mezi kolejiště, která jsou vedena na vysokých náspech. K překonání poměrně velkého výškového rozdílu mezi vstupní a horní halou, která je v úrovni nástupišť, slouží kromě původního schodiště a výtahů nově také eskalátory. Ve vstupní hale je nainstalován nový informační systém, který má přispět cestujícím k lepšímu přehledu o odjezdech vlaků. Pro nevidomé jsou k dispozici hlasové majáčky, pro sluchově postižené zesilovací indukční smyčky.

Foto: Budova plzeňského vlakového nádraží po roce 1945

Horní hala nádraží prochází stále finálními úpravami. Brzy poslouží jako otevřený prostor pro cestující čekající na vlak. Po obou stranách bude doplněna komerčními prostory, které zahrnou obchod s rychlým občerstvením, knihkupectví a další služby. Nově opravené je infocentrum, mezinárodní pokladny i veřejné WC, které je bezbariérové. Z důvodu energetické úspornosti došlo k výměně oken i dveří.

Dlouhodobě se ve výpravní hale řešila, převážně v noci, celková bezpečnost. Ke zvýšenému pocitu bezpečí dopomůže nově komplexní osvětlení vstupní haly a kamerový systém v celém objektu.

Foto: K původnímu schodišti nově přibyly eskalátory, které společně s výtahy zaručují bezbariérový přístup do horní haly a na nástupiště. Po stranách schodiště jsou umístěné historické sochy z doby socialistického realismu

Budova prošla během své historie mnoha zkouškami. Nejvíce utrpěla během druhé světové války, kdy při náletech v roce 1945 jedna z bomb zasáhla jihozápadní roh kopule, která se následně o 15 cm posunula. Poškozené byly i další nosné zdi. Díky tehdejšímu odhodlání mostařů ze Škodových závodů, kteří kopuli dokázali vrátit zpět, unikla budova demolici. Změnila několikrát svůj název, aby se po sametové revoluci opět vrátila k původnímu: Plzeň hlavní nádraží.

Foto: Prosklený strop i okna nad lunetami, které odráží dobu vzniku. Sorela, autor Milan Halaška, rok 1953, materiál: sádrová intarzie

Nyní se konečně po letech pyšní novým kabátem. „Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ komentoval rekonstrukci ministr dopravy Martin Kupka. 

Do konce ledna budou probíhat dokončovací práce ve veřejných prostorách, celá stavba pak definitivně skončí březnu.

  • Země: Česká republika
  • Město: Plzeň
  • Adresa:: Nádražní 102, 326 00 Plzeň 2-Slovany
  • Projektant: Sudop Praha
  • Původní projekt: 1905 podle návrhu architekta Rudolfa Štecha
  • Náklady k lednu 2024: 1 030 000 000,-
  • Zprovoznění: 1907
  • Projekt rekonstrukce: 2021
  • Realizace rekonstrukce: 2024

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři