Architektura / veřejný prostor a urbanismus

Nové koleje, méně hluku a hospodaření s dešťovou vodou. Žižkovské ulice dostanou nový kabát

Hlavní žižkovské ulice budou proměněny v duchu modrozelené infrastruktury a hospodaření s dešťovou vodou. Foto: IPR

Rada hlavního města Prahy posvětila plány na budoucí podobu jedné z nejvýznamnějších žižkovských ulic – Seifertovy. Úpravy však čekají i ulici Táboritskou a Jičínskou. Úkol vypracovat dvě koncepční studie na revitalizaci těchto ulic dostal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) již v roce 2019. V ulicích se totiž chystá rekonstrukce tramvajové trati, což je příležitost k celkové proměně veřejného prostranství. V Seifertově ulici a okolí by pak mělo dojít k pilotnímu uplatnění principů modrozelené infrastruktury a hospodaření s dešťovou vodou.

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy , 10. 3. 2022

Příprava plánů na proměnu se dělí na dvě části. První úsek se týká Táboritské ulice a východní části Seifertovy ulice. Na tu je již koncepční studie z dílny IPR hotová. Druhá etapa se zabývá ulicí Seifertovou od Sladkovského náměstí po křižovatku Bulhar. „Práce na koncepční studii tohoto druhého úseku probíhají, dokončení předpokládáme letos v červnu a těšíme se, že výsledek představíme veřejnosti,“ říká ředitel IPR Ondřej Boháč. 

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) již pracuje na podrobné projektové dokumentaci prvního úseku a nyní potřebuje řešit i projekt tramvajové trati v celé délce Seifertovy, tedy až k Bulharu. Z toho důvodu byla již v rámci probíhajících prací na studii stabilizována poloha kolejí. DPP tak může pokračovat v přípravě rekonstrukce tramvajové trati a IPR zatím dokončí koncepční studii spodního úseku Seifertovy ulice v celé její šířce. Její realizace přinese novou kvalitu prostředí, včetně nových stromů, pohodlnějších prostorů pro chodce a nových povrchů.

„Seifertka a její tramvajová trať jsou hlavní tepnou Žižkova, občas se „devítce“ dokonce přezdívá žižkovské metro. Bohužel je trať ve špatném technickém stavu a tramvaje jsou na betonových panelech hlučné. Město již několik let připravuje architektonickou koncepci ulice, která dokonce umožní i ve stísněných podmínkách doplnění stromořadí. Nyní se naplno rozjíždí projektová příprava, včetně rekonstrukce tramvajové trati. Zastávka Viktoria Žižkov se navíc přesune blíž k novému podchodu na hlavní nádraží, cesta z Žižkova na vlak tak bude zase o něco pohodlnější,“ říká Petr Hlaváček, náměstek pro územní rozvoj.

Koncepční studii východní části Seifertovy a Táboritské vypracovali pro IPR edit! architekti, na studii dolní část Seifertovy pak pracuje architektonická kancelář Archum architekti. Tým odborníků společnosti Aqua procon pak souběžně připravuje studii srážko-odtokových poměrů povodí Seifertovy ulice, která má za úkol jednak navrhnout využití dešťové vody v území pro stromy a další vegetaci a zároveň připravit opatření proti zaplavování křižovatky U Bulhara při extrémních srážkách. Jedná se o první typ takové koordinované spolupráce, která přináší pro hlavní město nové poznatky pro hospodaření s dešťovými vodami v prostředí husté zástavby centra.

Foto: Proměna žižkovských ulic je průkopním projektem zabývajím se modrozelenou infrastrukturou a hospodaření s dešťovou vodou

„Nutná oprava tramvajové tratě je ideální příležitostí pro rekonstrukci celé ulice. Starou trať nahradíme moderní konstrukcí, které nebude hlučná. Posuneme také zastávku Viktoria Žižkov, aby byla blíž k Vysoké škole ekonomické a díky nové poloze bude také snadnější přestup na linku 101 směrem na Vinohrady a do Vršovic,“ doplňuje Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.

Klíčová slova:

Žižkov veřejný prostor proměna

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři