Brněnské obchodní centrum FUTURUM čeká přestavba podle návrhu studia KOGAA

Pondělí, 16. Prosinec 2019 - 0:02
| Napsal: | Zdroj: Tisková zpráva

Revitalizace obchodních center je jedním ze současných témat urbanistické a architektonické tvorby. Vítězný návrh rekonstrukce OC Futurum od architektonického studia KOGAA fragmentuje pomocí hmoty a barevnosti objem této stavby zpět do lidského měřítka. Předmětem rekonstrukce exteriéru OC Futurum v Brně, které v roce 2018 koupila investiční skupina Trikaya, bylo především řešení objemu stávající budovy. Ta dominuje panoramatu svou zaoblenou fasádou, vytvářející dojem nekonečné šedé bariéry.

Rekonstrukce OC Futurum, KOGAA Studio, zdroj : tisková zpráva
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Ateliér KOGAA
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Brno
Ulice, číslo Vídeňská 100
PSČ 61900

Záměrem architektonického řešení tak bylo fasádu fragmentovat na uchopitelnější měřítko a v rámci možností ji otevřít a prezentovat okolí její náplň. Existující limity neumožňovaly výraznější posuny hmoty mimo současný půdorys, a proto byla hlavní gesta navržena ve vztahu k vertikalitě budovy. Vzniklo tak celkem šest "věží", které akcentují různé provozní prvky propisující se na fasádu. Tento dojem klastru objektů různých objemů je umocněn směrem k vchodu pro návštěvníky, kde je měřítko této suburbánní budovy rozmělněno na rozměry příjemné pro lidské vnímaní. 

"Všechny naše zásahy vedly k tomu, aby se lidé přicházející do tohto centra citíli jako ve městě a ne na jeho okraji," uvádí partner studia KOGAA Tomáš Kozelský.

Části fasády, které pak nekomunikují s návštěvníkem - chodcem jsou ponechány ve větším měřítku, aby byly vhodně vnímány návštěvníkem - řidičem, jehož rychlost i vzdálenost ovlivňují působení budovy.

Barevnost fasády je dalším elementem, který rozbíjí rigiditu hmotového řešení a postupným přechodem barev umožňuje návštěníkům lépe se orientovat ve vztahu ke komplikované dopravní stiuaci v okolí centra. Vysoký důraz na kvalitní zpracování barevnosti byl posílen přizváním malíře a grafika Václava Kočího, který je autorem vzoru a barevnosti fasády.

‘’Konceptem výtvarného řešení fasády je zvýraznit tektoniku budovy plynulým barevným gradientem, který je složen z barevných ploch odkazujícím k fasetám krystalů," vysvětluje Kočí.

Pro udržitelnost estetiky architektonického řešení bylo navrženo řešení umístění reklamních ligthboxů. Tyto jsou umísťovány výhradně do jednoho pásu na fasádě a jejich tvarosloví bude přísně podléhat grafickému a architektonickému manuálu centra. Tímto zásahem minimalizujeme dopad grafického smogu na suburbánní zónu podél ulice Vídeňská s vizí podpory kvalitnější výstavby v dané lokalitě do budoucna.