Jak lze využít rozsáhlou plochu po hlavním vlakovém nádraží? | Finalista globální soutěže Holcim Awards 2009

Úterý, 1. Únor 2011 - 1:00
| Napsal:

Odpověď na otázku řeší budapešťský projekt architekta Petera Janesche. Zadání znamená žhavý problém, který bude muset v následujících letech či desetiletích vyřešit každé větší evropské město, aby získalo drahocenný prostor v centru - v České republice se aktuálně jedná např. o Masarykovo nádraží v Praze nebo Hlavní nádraží v Brně. Projekt vyhrál Zlatou Evropskou cenu Holcim Awards, a následně se dostal mezi finalisty Global Holcim Awards 2009.

Čtyři čtvrtiny tvoří celek: vítězný projekt mezinárodní soutěže na sídlo jedenácti ministerstev maďarské vlády v Budapešti představuje architektonická a technická řešení, jež jsou v souladu s ochranou životního prostředí. Kromě toho projekt přináší kombinovaný přístup ke třem základním problémům města: obnova historické části, integrace původně okrajových železnic a doladění nedořešeného centrálního náměstí. Návrh vychází z přesvědčení, že princip použitelných systémů by měl být dodržován jak pro architekturu, tak pro její prostředí zasažené konstrukcí. Komplex vládních budov je jen jednou čtvrtinou. Celek bude dosažen až po přepracování zbývajících tří částí.

Vládní čtvrti:

Plánovaná výstavba změní stávající železniční tratě a zpřístupní tak pozemky zastavěné budovami s dvory, které poskytují oběh světla, vzduchu a tepla. První tři poschodí jsou obsazena komunálními úřady přístupnými ze všech stran, z kanceláří v horních patrech a z přilehlých zařízení.

Čtvrť Teréz-quarter:

Simultánní a strategické rehabilitace historické městské části Teréz-quarter jsou protějškem a vyvážením vládní čtvrti a mají být dokončeny v rozmezí pěti až deseti let. Vybavení operabilního systému bude uvedeno do provozu prostřednictvím centrální přípravy, projekce a výstavby. Zavedená síť tak vytvoří jednotný základ pro spontánní obnovení prostředí skrze vlastní softwarové aplikace.

Od železnice přes křižovatku k „ekotrase“:

Snížení železniční tratě a jedné ze tří hlavních železničních stanic hlavního města propojí dvě městské části v úrovni ulice podél celého nového projektu. Kolmo k těmto novým spojením a mezi sousedícími budovami vládní čtvrti byly v prostorové souslednosti navrženy tři části jednoho celku: park-náměstí-park. Centrální bulvár bude propojen odpočinkovým provozem s prvotřídní městskou zelení a cílovou atrakcí sálu Eiffel Hall.

Rozbor náměstí:

Budova stanice byla navržena kanceláří Gustava Eiffela a dokončena byla v roce 1877. Za účelem zajistit vhodné prostředí pro její novou úlohu vstupní brány do areálu, bude zapotřebí provést na náměstí čtyři důležité dolaďovací zásahy. Těžko můžeme použít slovo „architektura“ v souvislosti s úkoly, jako jsou přesídlení, demolice, zasypání a nahrazení, ale v některých případech může úspěšné uplatnění těchto technik vytvořit podmínky pro účinný provoz.

Přeložila Dita Diene

Více informací o tomto projektu zde.

Pro bližší informace o soutěži Holcim Awards a přihlášení vlastního projektu se podívejte www.HolcimAwards.org.