Pocta barevnosti. 6 nejlepších moderních staveb v růžové

Středa, 14. Únor 2018 - 1:47
| Napsal:

Barevné řešení staveb hrálo v dějinách architektury vždy podstatnou roli - mnohem podstatnější, než by se z dnešního pohledu mohlo zdát. Současní architekti jsou v používání výrazných barev ovšem velmi opatrní. Vládnou neutrální a přírodní odstíny, materiály se používají ve své přirozené podobě. Svým způsobem jsme si barevné fasády znechutili - tragické příklady podnikatelského baroka a zateplených obarvených paneláků totiž vídáme na každém kroku. Přitom barva může zásadním způsobem povznést úroveň architektury. Dokonce i tak výrazná barva, jako je růžová - následující výběr šesti nejlepších poválečných staveb to jasně dokazuje.

Ricardo Bofill, La Muralla Roja © Ricardo Bofill
Fotoalbum: 

Luis Barragán, Cuadra San Cristóbal, Mexico City, 1966-68

Jeden z největších mexických architektů vůbec, Luis Barragán, prožil téměř celé 20. století. Přestože se řadil mezi klasické modernisty, od svých kolegů se odlišoval právě velmi uvolněným používáním barev ve svých návrzích. Jeho díla zakládající se zpravidla na pravých úhlech tak ožívají díky velmi elegantní volbě a kombinaci pestrých odstínů, které působí až spirituálním dojmem. Růžovým nátěrem Barragán opatřil také část rezidenčního projektu Cuadra San Cristóbal, který pro jednu mexickou rodinu dokončil roku 1968 na předměstí Mexico City. Světlé růžové stěny v kombinaci s okolní přírodou a vodními plochami působí velmi elegantně a harmonicky.

Barragán

Ludwig Leo, Průtokový kanál 2 Ústavu vodního stavitelství, Berlín, 1967-74

Průtokový kanál umístěný v berlínském parku Tiergarten patří svým architektonickým zpracováním mezi neslavnější inženýrské objekty na světě. Přestože měl jeho autor Ludwig Leo při návrhu velmi svázané ruce, podařilo se mu díky minimálním prostředkům vytvořit mimořádně působivé dílo. Na rozdíl od podobných staveb jinde po světě umístil Leo halu vertikálně, čímž zdůraznil masivní vodovodní potrubí s výrazným růžovým nátěrem, který by u tak utilitární budovy čekal málokdo. Růžová navíc ostře kontrastuje se sytě modrou, a tak se mluví o inspiraci uměleckými tendencemi pop-artu. Celý objekt prošel minulý rok kompletní rekonstrukcí, ze které bychom si mohli vzít příklad i u nás.

Leo

H-Š-H architekti, vila Hermína, Černín, 2000-2009

Růžovým nátěrem průtokového kanálu se nechala inspirovat trojice architektů Petr Hájek, Tomáš Hradečný a Jan Šépka při návrhu experimentální vily Hermíny. Malá kompaktní stavba je zasazena do prudkého svahu, z něhož přebírá sklon podlah. Plastickou hrubou fasádu tvoří polyuretanový nástřik opatřený výslednou barevností. Do ní jsou pak zasazená tři rozměrná okna. Nutno poznamenat, že experimentální charakter domu včetně šikmých ploch požadoval přímo investor domu. V uplynulých letech byl dům na prodej.

Hermina 

Ricardo Bofill, La Muralla Roja, Calpe, 1968-73

Španělský architekt Ricardo Bofill se u svého slavného rezidenčního projektu La Muralla Roja na východním pobřeží Španělska nechal inspirovat středozemní arabskou kulturou. Stavbu opatřil výraznými pastelovými barvami, které mají za cíl kontrastovat se svým okolím – především se skálami, ze kterých budova vyrůstá. Při návrhu vycházel Bofil také z typologie tzv. kasby, což je tradiční severoafrická pevnost z pálené hlíny. Projekt poskytuje celkem 50 bytů o různé velikosti.

Bofill

Extrastudio, Red House, Vendas de Azeitão, 2011-16

Původní vinařství ze začátku minulého století v malé portugalské vesnici jižně od Lisabonu přestavělo místní architektonické studio na moderní rodinný dům. Architekti vycházeli z původní konstrukce domu, kterou nijak výrazně neměnili, aby mohl být zachován přilehlý pomerančovníkový sad. Příjemná flekatá textura růžové fasády byla vytvořena přimícháním červeného pigmentu přímo do omítky – její odstín se navíc mění v závislosti na vlhkosti ovzduší. Proto když prší, zbarví se dům až do ruda.

Redhouse

Mezzo Atelier, Pink House, Azory, 2013-2017

Podobný projekt vznikl minulý rok také na Azorských ostrovech, kde portugalské studio proměnilo stoleté hospodářské stavení na dvojici rodinných domů. Uzavřený objekt doplnila menší novostavba provedená ve stejném barevném odstínu pastelově růžové. Architekti vycházeli z tradice regionální architektury, ve které se růžová často objevuje. Hlavní hmota domu navazuje na historickou kamennou zeď, se kterou barevně konstrastuje.

mezzo