Družstvo pro výstavbu rodinných domků s ateliéry vzniklo v roce 1968. Jeho členy byli hlavně umělci – výjimkou by Leo Anderle, který pracoval jako ekonom v bance (na snímku s rodinou). Foto: archiv Leo Anderleho
Architektura / rodinné domy

Jiní družstevníci. Architekt Karel Prager navrhl rodinné domy pro známé umělce

Zítra by architekt Karel Prager slavil stovku. A zřejmě by byl docela spokojen se zájmem, jaký dnes jeho dílo budí - včetně kolonie rodinných domů s ateliéry v Praze-Braníku. Malíři, sochaři a další výtvarníci si tu nechali postavit vily a řadové domy s ateliéry podle Pragerova návrhu. Málo známý projekt prozkoumaly historičky umění Michaela Janečková, Irena Lehkoživová a Eva Novotná a vznikla kniha Karel Prager a Družstvo pro výstavbu rodinných domů s ateliéry, kterou vydal Archiv výtvarného umění. Fotografie pro knihu pořídil fotograf Peter Fabo. Přinášíme ukázku – více, hlouběji a podrobněji v knize.

Družstvo pro výstavbu rodinných domků s ateliéry vzniklo v roce 1968. Jeho členy byli hlavně umělci – výjimkou by Leo Anderle, který pracoval jako ekonom v bance (na snímku s rodinou). Foto: archiv Leo Anderleho
Většina členů družstva byli výtvarníci. Na fotografii je malíř a grafik Karel Vysušil, bydleli tu také sochař a grafik Vladimír Preclík, malíř a grafik Karel Malich, kolážista a básník Jiří Kolář a jeho žena, výtvarná umělkyně a fotografka Běla Kolářová a další. Foto: archiv Martina Vysušila
Jeden z řadových domů patřil restaurátorovi Václavu Hlavatému, před jeho domem stojí dodnes kopie barokních soch. Foto: Peter Fabo
Vznikl promyšlený jednotný soubor. Zahrnuje čtyři vily a sedm řadových domů. Pozemek umělcům doporučil pravděpodobně Karel Prager osobně. Foto: Peter Fabo
Družstvo bylo založeno v Mánesu v roce 1968. Vyhlídky byly optimistické, počítalo se s dostavbou do roku 1972. Termín se protáhl o pět let. Foto: Peter Fabo
Také cena byla vyšší než se předpokládalo. Řadový dům měl stát 449 000 Kč, došlo ale ke zvýšení zhruba o sto tisíc. Při srovnání průměrných platů by to dnes bylo 7,3 milionu korun. Foto: Peter Fabo
Soubor nezapře dobu svého vzniku na přelomu 60. a 70. let a rukopis svého tvůrce. Najdeme tu obnažené betony i obklad hnědým kabřincem. Foto: Peter Fabo
Karel Prager prokázal mistrovství umístěním domů do svažitého terénu, který se propisuje i do vnitřního uspořádání. Autorky knihy to nazývají „Pragerův Raumplan“. Řadové domy jsou rozděleny do skupin, vily stojí kolem centrálního prostoru. Foto: Peter Fabo
„Ateliér, prosvětlený a s krásným výhledem představoval jádro každého domu,“ píše se v knize. Byl to nejlepší prostor s vysokým stropem a výhledem do zahrady. Foto: Peter Fabo
Družstevníci naráželi na stejné problémy jako při každé kolektivní činnosti. Například na malé zapojení členů. Předseda družstva Vladimír Preclík si v jednom z dopisů stěžuje, že„pracovní morálka družstevníků je víc než špatná,“ jak se uvádí v knize podle dobových dopisů. Foto: Peter Fabo
Také komunikace se stavebními firmami a dodavateli byla složitá. Každý víkend měl na staveništi službu jeden z družstevníků, který kontroloval „příchod a odchod pracovníků se záznamem v sešitě, pracovní morálku, hospodaření s materiálem apod.“ Foto: Peter Fabo
Ještě v lednu 1977 si Jiří Kolář stěžoval, že je v jeho domě stále skladiště materiálu. Nakonec se však povedlo dílo dokončit a obyvatelé se v průběhu roku 1977 nastěhovali. Následovalo dohadování o záručních opravách a nedodělcích – stavební kolorit se za čtyřicet let nezměnil. Foto: Peter Fabo
Betonový plot měl výšku těsně nad očima kolemjdoucích. Takovou vizuální bariéru bychom dnes nepochválili − ovšem jednotné provedení a červené branky jsou dobré pořád. Foto: Peter Fabo
Mnoho z původních obyvatel už zemřelo, některé domy rodiny prodaly. Okna jsou vyměněná, ateliéry či garáže často přestavěné. Ale vzpomínky na uměleckou kolonii v originálních modernistických kulisách zůstávají. S mnoha dalšími fotografiemi, plány a detaily se můžete seznámit v knize. Foto: archiv Markéty Trubáčkové

Knihu  Karel Prager a Družstvo pro výstavbu rodinných domků vydal Archiv výtvarného umění. Autorkami jsou historičky umění Irena Lehkoživová (editorka), Michaela Janečková a Eva Novotná.

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři