Revitalizace Obchodního centra Futurum v Brně od studia KOGAA Foto: Alex Shoots Buildings
Architektura / občanské stavby

Obchodní centrum Futurum v Brně má novou krystalickou fasádu, navrhlo ji studio KOGAA

Obchodní centrum Futurum v Brně už není uzavřeno samo do sebe. Díky novým proskleným plochám začalo komunikovat se svým okolím. Nová barevná fasáda zase pomohla velkou hmotu opticky rozčlenit.

EARCH.CZ , 7. 10. 2022

Exteriér Obchodního centra Futurum v Brně prošel výraznou změnou. Jeho revitalizaci, která měla stavbě dodat potřebné lidské měřítko, navrhlo architektonické studio KOGAA, které v roce 2019 zvítězilo v architektonické soutěži. „Předmětem rekonstrukce exteriéru OC Futurum v Brně, které v roce 2018 koupila investiční skupina Trikaya, bylo především řešení objemu stávající budovy. Ta dominuje panoramatu svou zaoblenou fasádou, vytvářející dojem nekonečné šedé bariéry,“ popisují výchozí situaci autoři rekonstrukce.

Obchodní centrum Futurum se nachází na jižním okraji Brna vedle ulice Vídeňská, která je hlavním silničním tahem na jižní Moravu. Ačkoliv se stavba nenachází v centru města, dostala díky rekonstrukci „městotvornější“ podobu. Základní ideou bylo hmotu vizuálně rozdělit na menší jednotky a zmírnit tak dojem, že se jedná o jednu velkou stavbu.

Architekti nemohli při revitalizaci exteriéru obchodního centra nijak měnit jeho půdorys a tím vzhled stavby korigovat. Nastavěním celkem šesti věží, které akcentují různé provozní části centra, však dotvořili a zatraktivnili jeho siluetu.

„Všechny naše zásahy vedly k tomu, aby se lidé přicházející do tohoto centra cítili jako ve městě, a ne na jeho okraji,“ uvádí partner studia KOGAA Tomáš Kozelský. V místech, kde se pohybují chodci, došlo k otevření fasád prosklenými úseky tak, aby se budova neuzavírala pouze sama do sebe, ale komunikovala i se svým okolím.

Foto: V místech, kde se pohybují chodci, se obchodní centrum otevírá prosklenými plochami

Původní monochromní barevnost obchodního centra nahradila pestřejší barevná škála. Za jejím zpracováním stojí malíř a grafik Václav Kočí, kterého si architekti ke zpracování návrhu přizvali. „Konceptem výtvarného řešení fasády je zvýraznit tektoniku budovy plynulým barevným gradientem, který je složen z barevných ploch odkazujícím k fasetám krystalů,“ vysvětluje Václav Kočí.

Součástí řešení byl také návrh vzhledu reklamních světelných boxů rozmístěných v jednom pásu na fasádě obchodního centra. Jejich podoba vyšla z grafického a architektonického manuálu města.

Foto: Architekti dotvořili siluetu obchodního centra přidáním šesti věží, které akcentují jeho jednotlivé provozní části 

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři