„Monolit není jen technika, je to řemeslo.“ Rozhovor s Romanem Polzem z HINTONu o betonu, kreativitě a práci s architekty
Co rozhoduje o dobrém pohledovém betonu? Proč jsou i malé stavby někdy celé monolitické? A jaké to je pracovat na atypických projektech? Roman Polz, technický ředitel divize 13 HINTON, mluví o současné praxi monolitářů, o prefabrikaci i atypických pohledových betonech.
EARCH.CZ , 10. 12. 2025 / Advertorial
Jste technický ředitel divize 13 – monolity stavební firmy HINTON. Dá se říct, že váš svět je hlavně beton?
Přesně tak. Beton je hlavní materiál naší divize.
Jaký mýtus o betonu slýcháte nejčastěji?
Popravdě si na žádný zásadní mýtus nevzpomenu. Myslím, že beton je materiál, který lidé berou jako samozřejmost. Takže o jeho vlastnostech, výhodách i nevýhodách spíš málo přemýšlí.
Proč se z betonu pořád tolik staví?
Beton je neuvěřitelně variabilní. Když umíte pracovat s bedněním, dokážete z něj vytvořit téměř cokoliv. Má skvělé mechanické vlastnosti, je odolný a dobře pracuje v čase. Často říkám, že když se bortí ocelová konstrukce, spadne najednou a bez varování. Beton vám naopak dává signály – praská, ukazuje, že se něco děje, takže můžete reagovat. A má i výhodu v požární odolnosti, na rozdíl od oceli nepotřebuje obklady.
A kde jsou jeho limity?
Beton je náročný na lidskou práci a počet kroků. Musíte ho vyarmovat, zabednit, zalít, odbednit. A když se něco nepovede, může dojít i na bourání. Ačkoliv se nám to naštěstí nestává často.
V bytové výstavbě je dnes hodně slyšet o prefabrikaci. Jak ji vnímáte?
Jsem spíš zastánce monolitu. Prefabrikace má ve stavebnictví určitě své místo, ale také své limity. U prefabrikátů je potřeba počítat s velkými prvky, jeřáby, dopravou. Kubík betonu má kolem 2,5 tuny, takže manipulace s prvky není jednoduchá. Prefabrikace je navíc často dražší než monolitické řešení.
Co považujete za největší výhodu monolitu?
Určitě variabilitu. Když chcete atyp, komplikovanou geometrii nebo pohledový beton, monolit je pořád nepřekonatelný. Starší generace navíc pořád vnímá panel jako něco horšího. U mladších už tohle odchází.
HINTON realizuje monolity i na menších domech, jako jsou třeba Sky City Villas v Záběhlicích. Proč jsou i malé domy někdy celé monolitické?
Ano, tyto vily jsou kompletně monolitické, všechna jejich tři patra. Toto řešení bylo zvoleno pravděpodobně kvůli velkým proskleným stěnám. Monolit se na tyto stavby hodí i esteticky. A my jsme samozřejmě rádi, že jsme vily realizovali právě my.
Sky City Villas navrhl ateliér Ivana Kroupy. S divizí pracujete i na projektech jiných etablovaných architektů, třeba Stanislava Fialy. Jaké to je stavět betonové konstrukce jeho složitých staveb?
Stanislav Fiala je specifický architekt. Spousta lidí s ním nechce pracovat, protože je velmi náročný a má jasnou představu o výsledku. Ale když vidí, že se snažíte, spolupráce je dobrá. Má rád, když je na betonu vidět ruční práce. Drobné nedokonalosti bere jako součást řemesla, což je sympatické.
Více k tématu
V projektech Stanislava Fialy hraje pohledový beton zásadní roli. Co je pro jeho kvalitní provedení nejdůležitější?
Prakticky všechno. Receptura, konzistence, kamenivo, vibrování – aby beton dobře zatekl všude, kam má. Musí se dodržet požadovaná třída, řeší se spáry, barevnost, pórovitost. A pak samozřejmě otisk bednění. U staveb Stanislava Fialy do bednění pro pohledový beton často vkládáme skutečné předměty – třeba pracovní nástroje, kus kytary nebo dokonce LP desky. On nechce napodobeniny, chce originál, takže vznikají opravdu speciální řešení.
A co vás na monolitických stavbách baví nejvíc?
Jsou to právě ty projekty, do kterých se propisuje kreativita – barevné betony, vkládané prvky, hravá bednění. Když můžete tvořit, nejen „odlévat“. To je na práci s monolity nejlepší.