Legendární obchod s graffiti Graffneck má nový prostor od 0,5 Studia

Čtvrtek, 19. Duben 2018 - 8:11
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

Architekti Vít Svoboda a Pavel Nový z ateliéru 0,5 Studio vytvořili novou podobu obchodu se spreji a barvami Graffneck, který otevřel novou pobočku na pražském Smíchově. Graffneck vznikl v době formující se české graffiti scény a nejen mezi příznivci této subkultury si získal zásadní postavení. 0,5 Studio navrhlo nový prostor v neutrální škále bílé, šedé a černé, aby lépe vynikl prodejní sortiment - pestré plechovky s barvami, fixy, knihy a další.

Graffneck Shop, 0,5 Studio © Tomáš Souček
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Vít Svoboda, Pavel Nový
Ateliér 0,5 Studio
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Praha 5
Ulice, číslo Nádražní 72
Datum realizace 2017
Užitná plocha 75.00m2

Dnes již legendární pražský obchod s barvami a vybavením pro graffiti Graffneck se rozšířil. Již deset let úspěšně nabízí svůj sortiment na Letné a nyní své pole působnosti posouvá do další pražské čtvrti, do blízkosti Smíchovského nádraží. 

Celá lokalita Smíchova je s kulturou graffiti úzce spojena. Nedaleko je legální zóna Barrandov, nebo nádražní odstavná kolej. Obchod se nachází na křížení ulic Pod Tratí a Nádražní, v přímé blízkosti železnice, takřka pod železničním mostem. Postindustriální atmosféra místa, neschopnost města jej vtáhnout do dění a hojnost graffiti v bezprostřední blízkosti, jsou silným impulsem pro vznik subkulturního obchodu, jako je tento. Časté projíždění vlaku nad střechou obchodu dodával místu jistou syrovost, podtrhuje atmosféru, která ke graffiti komunitě patří. Obchod není bezvýhradně zaměřen na sortiment sprejů a fix pro graffiti, ale nabízí i další produkty barev a laků pro fine art, auto tuning, či produkty industriálního charakteru, napříkald pro značení silnic.

Návrh prostoru obchodu svou minialistickou čistotou reaguje na výraznou vizuální formu graffiti v okolí. Výrazný kontrast pestrého zboží v přísně vytyčeném prostředí spolu s  esteticky zpracovanou atmosférou prodejny, může působit až nepatřičně – jako laboratoř na ulici. Cílem bylo vytvořit strohý prostor, který by nekonkuroval nabízenému zboží s jeho pestrou barevnou škálou.

Prostoru dominují dva černé pulty s prosvětlenou skleněnou pracovní plochou, pod níž jsou prezentovány drobné předměty. Zbylý prostor pultů lze využít pro příruční ukládání zboží. Hlavní prodejní plochou jsou dvě stěny o celkové délce 15 m, s úhledně vyskládanými spreji, fixami a dalším sortimentem. Tuto stěnu odděluje černé zábradlí, které vymezuje prostor pro zákazníky a obsluhu. Zábradlí na dalších místech interiéru doplňuje prostor a odkazuje k pražské ulici. Nejeden z nás jej často využíval i k sezení.

Architektonickou strategií modelace interiéru byly především tlumené barvy, šedá a černá, použité v takové míře, že zcela přehlušily materiálové vlastnosti jednotlivých prvků. Na podlahu byla použita betonová stěrka přetřená barvou vhodnou i pro průmyslové provozy. Ostatní kovové prvky regálů, zábradlí a dřevěné pulty jsou sjednoceny do černé barvy. Osvětlení prodejny lze rozdělit do tří okruhů. Hlavní zářivková světla reflektují industrialitu prostředí. Další dvě, osvětlení pultů a osvětlení regálů s barvami, jsou čistě funkční zdroje, které dobře zviditelňují zboží. Strohost návrhu odkazuje až k estetice výstavních prostor a prezentování uměleckých děl.

Nový obchod Graffneck v Praze na Smíchově nabízí vyspělý pohled na prodej sortimentu. Spíše se zaměřuje na formát Concept Storu, něž na klasický prodej barev a laků.