Obchodní centrum v Rožnově pod Radhoštěm

Čtvrtek, 3. Květen 2012 - 2:00
| Napsal:

Kultivovaný projev Kamila Mrvy vás dokáže přesvědčit o tom, že i obchodní centra mohou být krásná.

Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Kamil Mrva
Ateliér Kamil Mrva Architects
Spolupracovníci Jaroslav Holub, Lenka Krhovjáková, Martin Jeřábek
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Rožnov pod Radhoštěm
Ulice, číslo Nádražní ulice
Datum projektu 2004
Datum realizace 2011

Na stavební parcele se původně nacházela budova s knihkupectvím, přízemní objekt herny a z větší části byla prolukou.

Nové obchodní centrum sestává ze zrekonstruované stavby s fasádou z režného zdiva a dvojice nových objemů. Při návrhu jsme se snažili sladit dva protichůdné zájmy: maximálně využít stavební pozemek a zároveň dosáhnout toho, aby součástí obchodního centra byl kdykoliv přístupný veřejný prostor. Domy s vnitřním veřejnosti přístupným prostorem a pavlačí údajně byly kdysi v centru Rožnova časté, nicméně dnes se již novostavby takto obvykle nestaví. Proto je novostavba rozdělená na dvě dvoupodlažní hmoty, mezi kterými se nachází pasáž zakrytá skleněnou střechou. V přízemí a patře se nachází různě velké obchodní prostory, které se do ulice i pasáže otevírají velkoformátovým prosklením umožňujícím nejen pohled do interiéru, ale i řadu zajímavých průhledů skrz celé obchodní centrum.

Původní objekt knihkupectví byl stavebně upraven a napojen na novostavbu. Nad přízemím s fasádou z režného zdiva vznikla dřevěná nástavba, byl otočen sklon pultové střechy a plastová okna vyměněna za dřevěná. Nyní je tento dvoupodlažní objekt a část přízemí novostavby využíván jako atraktivní kavárna.

Materiálově a architektonicky soubor jak navazuje na historickou zástavbu (využití přírodních materiálů – dřeva, cihly a kamene), tak je i současným přínosem do širšího kontextu. Novostavba je navržená tak, aby v interiérech vynikl pohledový beton v kombinaci s dřevěnými podlahami a podvěšenými sádrokartonovými podhledy. Exteriér je řešen jednoduše a čistě.  Záměrem architekta i investora je ponechat fasády i okna bez výraznějších reklamních poutačů a polepů; dominantní by měly být proskledné plochy, díky kterým se naskýtá nerušený pohled na vystavené zboží.