Olověný Dušan 2015 - vítězný projekt v kategorii Design

Čtvrtek, 9. Duben 2015 - 0:00
| Napsal: | Zdroj: Spolek posluchačů architektury

Cenu Olověný Dušan v kategorii "Průmyslový design - jednotlivci" získal studentský projekt Pražské jaro, jenž paradoxně coby video projekce představuje design nehmatatelný. Projekt porotu zaujal svou svěžestí, nápadistostí a současně proveditelností.

Fotoalbum: 
Adam Řehák, Videoprojekce pro Pražské Jaro  - Olověný Dušan 2015 za nejlepší projekt v kategorii průmyslový design, zdroj: SPA
Adam Řehák, Videoprojekce pro Pražské Jaro  - Olověný Dušan 2015 za nejlepší projekt v kategorii průmyslový design, zdroj: SPA
Katalogový list: 
Autor Adam Řehák
Škola FA ČVUT v Praze
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Praha
Datum projektu 2014

O projektu

Nejvíce dynamickým vizuálním prvkem orchestru, jsou pohyby smyčců a dirigentovy hůlky. Pro svůj projekt jsem se rozhodl tyto pohyby digitálně snímat a vytvořit z nich animaci. Na snímání pohybu smyčců bude použit systém Optitrack. Bude osloveno 5 umělců, aby zahráli skladbu Vltava od Bedřicha Smetany. Nahrávání podkladů proběhne v laboratoři počítačové grafiky ČVUT na Karlově náměstí. Umělcům se na konce smyčců umístí UV reaktivní kuličky, které se snímají 16 kamerami. Následně se trackuje jejich přesná poloha v prostoru. Animace se bude promítat ku příležitosti zahájení Pražského jara 2015. Projektor bude umístěn v prostorách protilehlé Vysoké školy uměleckoprůmyslové.

Komentář poroty

Vítězný návrh má nakonec poměrně daleko od průmyslového designu. „Smyčce“ celou porotu zaujaly svým nápadem. Bylo to něco, co nás skutečně v tu chvíli bavilo. Nehodnotila jsem zpracování (to ostatně v tomto případě není moje parketa – jedná se o video), ale nápad. Je paradoxem, že na katedře průmyslového designu zvítězil návrh video-mappingu na zeď Rudolfina, ale současně to také odpovídá tomu, že u ostatních návrhů mi chyběl ten mladistvý náboj, který je na školních pracích to nejcennější.
(Anna Marešová)

Jedná se sice o nehmatatelný design, ale zaujala mě zde kombinace různých moderních technologií, které by se mohly dobře hodit právě ke zviditelnění Pražského Jara. Do určité míry originální interpretace snímání pohybu smyčců a následný digitální přenos na fasádu budovy ve mně vyvolaly jedinou pochybu: „Je pro projekci ideální zrovna promítání na členitou fasádu budovy Rudolfina?“ Tímto si nejsem úplně jist, ale věřím, že promítání a vizualizace hudby světelnou projekcí na jednoduchou plochu by fungovalo velice dobře. Zároveň se nejedná o nedosažitelnou metodu a myslím si že by celý projekt mohl být realizován.
(Jan Dědek)

Další nominovaní v kategorii "Design - jednotlivci"

Z.Cirhanová - Litinové topení Linea

G. Bahdichová - W-ear

M. Muelerová - Hojdačky

J. Bubáková - vařič V a W