Scelit a kultivovat. Autobusový terminál Nová Paka je novým městotvorným celkem nahrazujícím nefungující místo
Město Nová Paka se dočkalo nového terminálu hromadné dopravy s atypickou prolamovanou střechou od studia Loca Plan. Ten nahradil zanedbané a urbanisticky nefunkční staré nádraží a vytvářil tak nový celek a kvalitní veřejný prostor uvnitř města.
EARCH.CZ , 20. 9. 2023 / Advertorial
Přibližně desetitisícové město v Královehradeckém kraji Nová Paka se může pyšnit novým terminálem pro hromadnou dopravu přímo v centru města. Za jejím návrhem stojí pražské studio Loca Plan, které mimo návrhu samotné budovy věnovalo vysokou pozornost kultivaci okolního veřejného prostoru. Celý návrh se snaží roztříštěné a „neučesané“ místo urbanisticky scelit a kultivovat.
„Území, na kterém je terminál hromadné dopravy umístěn původně sloužilo jako autobusové nádraží, které bylo poplatné době svého vzniku a bylo ho tak možné považovat za zastaralé. Celé území je důležitým místem města Nová Paka, je intenzivně využíváno jeho obyvateli, nicméně nebylo řešeno jako městotvorné – nefungovalo jako kvalitní veřejný prostor,“ dodávají architekti ze studia Loca Plan k původnímu stavu místa.
Více k tématu
Návrh nového terminálu vychází z kontextu místa a okolní městské struktury. I proto má zastřešení terminálu nepravidelný tvar – aby se přizpůsobilo okolním ulicím a cestám, které logicky uzavírá. Celý objekt se skládá ze dvou menších objektů – obdélníku a čtverce, které společně spojuje prolamovaná střecha a mezi kterými je ponechán široký průchod, vytvářející pohledovou osu na nedaleký kostel. Zachování těchto pohledových os na oba přilehlé kostely bylo pro architekty důležitou součástí návrhu.
„Funkčně budova tvoří středobod nového terminálu veřejné dopravy. Je umístěna na centrálním ostrůvku objízdného řešení rozmístění zastávek. Zároveň odděluje samotné zastávky od probíhající ulice a navazujícího centra města. Je tak jednoznačně vymezen prostor pro autobusy,“ upřesňují urbanistickou koncepci architekti.
Větší z objektů obsahuje odbavovací halu, úschovnu kol v režimu B+R (Bike and Ride) a veřejné záchody, menší obsahuje druhou odbavovací halu. Požadavek na vytvoření dvou samostatných čekáren přišel přímo od investora a jejich oddělení zajišťuje cestujícím lepší přehlednost o celkovém provozu terminálu. Celý terminál je řešen jako bezbariérově přístupný rozkládající se na rovné a rozlehlé ploše.
Charakteristickým poznávacím znakem stavby je její atypické zastřešení, které venkovní prostor terminálů chrání před nepřízní počasí a silným sluncem. Je tvořen železobetonovou prolamovanou deskou, jejíž sklon se od středu zvyšuje na obě strany. Podporami jsou mimo objekty taky ocelové sloupy tvaru písmene V rozevírající se směrem vzhůru. Na severní straně je střecha zakončena ostrým rohem s vynechaným kruhem, kterým v budoucnu proroste strom a bezesporu přispěje k příjemnější atmosféře především v letních měsících.
Co se týče materiálů, dominují zde především beton, ocel a dřevo. Nosné stěny z železobetonu jsou v maximální míře ponechány jako pohledové. Větší z objektů je obložen vertikálně kladenými dřevěnými obklady, zatímco ten menší je proveden kontrastně v tmavém tahokovu doplňujícím ocelové sloupy. Velkoformátovými okny velkoryse prosvětlené interiéry jsou doplněny dřevěnými podhledy, které je společně s výraznou žlutou podlahou příjemně zabydlují.
Nová Paka se dočkala nového terminálu, který mimo kvalitní architekturu a provedení zdařile navázal na rozbitou městskou strukturu, kterou se povedeně snaží scelit a dotvořit. Kromě své hlavní funkce se autorům podařilo vytvořit velmi kvalitní veřejný prostor, který by se do budoucna mohl stát odrazovým můstkem komplexní revitalizace širšího centra města a jeho veřejných prostor.
- Autoři: Ondřej Duchan, Kryštof Kreisinger, Jakub Chobotský, Jan Pavliš
- Ateliér: Loca Plan s.r.o.
- Země: Česká republika
- Město: Nová Paka
- Investor: Město Nová Paka
- Realizace: 2021
- Zastavěná plocha: 798 m²
- Plocha pozemku: 7 812 m²
- Obestavěný prostor: 4 680 m³
- Náklady: 76 022 440 Kč bez DPH