Intimní atmosféra Hotelu City.City osloví vaše city

Čtvrtek, 3. Březen 2016 - 0:00
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

Rekonstrukce domu v ostravském Přívoze na Hotel City.City a restaurant Loft vznikla v ateliéru Dependlab jako hra průmyslového města, atmosféry okolní čtvrti a současného designu.

Daniela Hradilová, Dependelab, Hotel City.City - foto © Daniel Šíra
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Daniela Hradilová
Ateliér Dependelab s. r. o.
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Ostrava - Moravská Ostrava a Přívoz
Datum realizace 2015
Poznámka Foto © Daniel Šíra

CITY.CITY boutique hotel je opakem uniformních a nudných velkých hotelů velkých měst. V Ostravě víc než jinde nečekaný projekt přestavby původního hotelu vedl k otevření intimního prostoru s 23 pokoji, originálním zařízením a osobní péčí nejen o hotelového hosta, ale také návštěvníka restaurantu LOFT, jež je jeho neodmyslitelnou součástí.

Městská část Přívoz vyrostla v 19. století pod rukama vídeňského architekta Camilla Sitte jako ojedinělý projekt podle hesla “ město podle uměleckých zásad” - čtvrť s kostelem, radnicí, hotely a restauracemi, obchody a byty. Čas však parádní fasády domů, věžičky na střechách a výrazná nádvoří trochu zaprášil a místo se dnes nechová právě dobé pověsti. Městská památková zóna je tak trochu ostravským Karlínem..

Původní objekt byl postaven začátkem 20. století a v domě zřejmě sídlila pohřební služba. Proto se i později zde otevřený hostinec jmenoval “ U mrtvoly”. Koncem 20. století byl objekt přestavěn a poprvé otevřen jako hotel.

Dům na adrese Macharova 16 leží nedaleko rušné křižovatky vedoucí k ostravskému hlavnímu nádraží, dobře viditelný a přesto v překvapivě klidné ulici, lemované starými vzrostlými stromy. Jen pár kroků odsud je hlavní přívozské náměstí s krásným kostelem.

Hlavní třípatrová budova zabírá celou šířku parcely, nádvoří s parkovištěm přiléhá k zadní fasádě. Zde byla provedena necitlivá jednopatrová přístavba kuchyně. Z jedné strany dům sousedí se soukromým domem, ze strany druhé s prázdným pozemkem, kde před bombardováním za války stával dům.

DISPOZICE

Dispozice původní hotelové budovy byla víceméně zachována. Převážnou část přízemí zabírá restaurace a její zázemí - kuchyně s přímým vstupem do sklepa rozkládajícího se pod celou budovou, a do dvora. Zde zůstala i přístavba, která však stejně jako zbytek interiéru a exteriéru prošla velmi výraznou rekonstrukcí. Nejvýrazněji se přestavba projevila v přízemí u hotelové recepce sousedící s restaurantem, v patrech a podkroví pak na upravených a zvětšených půdorysech hotelových pokojů. Hotelová část je přístupná z recepce po původním prvorepublikovém obnoveném pískovcovém schodišti s kovaným zábradlím. Nově je skrz recepci propojena s vnitřním nádvořím.

REKONSTRUKCE

Rekonstrukce hotelu CITY.CITY je rekonstrukcí tzv. od podlahy. Exteriér domu byl zachován, zejména hodnotná štuková výzdoba fasády, která byla opatřena jen novým nátěrem v šedém odstínu. Okenní výplně byly rovněž pouze natřeny tmavším šedým odstínem. Z výrazných reklamních poutačů byl obnoven retro neonový nápis HOTEL, který byl doplněn minimalistickou tabulí z cortenového plechu s označením provozovny. Přístavba ve dvoře byla “ ukryta” pod lehké obložení ze sibiřského modřínu, tvořící i atiku a skrývající rozvody vzduchotechniky. Obložení plynule přechází v pergolu navazující na dvorní ( zadní) vchod do recepce.

RECEPCE

Recepce dostála největších změn. Původní malý a tmavý kout je dnes překvapivě velkým prostorem - průjezdem, do kterého vcházíme z ulice, velkým panoramatickým oknem pozorujeme dění v restaurantu a kolem v prostoru umístěného recepčního pultu procházíme do dvora a zahrádky s posezením. Efektu bylo kromě panoramatického okna dosaženo vsazením nových prosklených dveří, odstraněním podhledů, sjednocením podlah velkoformátovou dlažbou a zejména minimalistickým vybavením. Mimo pultu recepce - solitéru ze starého kmene tu najdete jen nezbytné pojízdné kontejnery na agendu, dvě židle One od Konstantina Grčice - žlutou a šedou, což jsou barvy CITY.CITY. Osvětlení obstarává závěsná Cage od Diesel pro Foscarini, pracovní lampa Duii od téže značky a závěsné žárovky Plumen od Samuela Wilkinsona, které osvětlují panely ze starého dřeva, kontrastující s hrubým stěrkovým povrchem stěn recepce. Neméně výrazným prvkem je stěna obložená cortenovým plechem, s kterým jsme se setkali na ceduli u vstupu a ještě jednou jej uvidíme v restaurantu. Použití cortenu připomíná souvislost s průmyslovou historií a současností města. Vytvořením “ průjezdu” v délce 12 metrů došlo nejen k propojení čelní a zadní fasády a vytvoření nového velkorysého prostoru, ale i k realizaci nové odpočinkové části pro hosty na kryté terase ve dvoře. Dřevěná pergola a popínavé rostliny na nahrubo omítaných stěnách sousedních budov je pro hosty ve městě příjemným překvapením..

POKOJE

Počet pokojů byl pro zvýšení komfortu zredukován z původních 28 na 23, a to 2 dvoupokojové apartmány s oddělenou ložnicí a kuchyňkou, 3 pokoje lux se sedacím koutem a kuchyňkou, 15 dvoulůžkových pokojů a 3 jednolůžkové pokoje. Pokoje na patrech jsou díky vysokým prvorepublikovým stropům vzdušnější a prostornější, pokoje v podkroví mají díky hře světla skrze střešní okna zajímavou a útulnou atmosféru. Konceptem hotelu je jednoduchost, účelnost, čistota, pozornost - v materiálech i péči o hosta. Prostředí je usazeno v šedé barvě - na dveřích, zárubních, kobercích, stěnách. Díky designovým a barevným akcentům však nepůsobí chladně či neosobně. Na decentním pozadí tu tak můžeme najít svítidla dánské značky MUUTO, švédské Design House Stockholm, zrcadla, židle, noční stolky a věšáky od dánské HAY, židle od Magis nebo VITRA, lampy od Jieldé. Vše v šedé, žluté, černé, bílé, odstínech CITY.CITY. Prostorné koupelny jsou obloženy klasickými bílými “psaníčky”, na podlaze doplněnými španělskými dlaždicemi z kolekce 1900 s modrošedobílým dekorem. Stropy na chodbách jsou kontrastně obloženy starými dřevěnými prkny. Netradičním detailem je způsob podávání snídaně, kterou hosté ráno najdou po předchozí objednávce v dřevěné bedýnce za dveřmi, a mohou si ji tak užít v klidu a soukromí svého pokoje. Nepřehlédnutelnou tečkou za interiérem jsou černobílé originály fotografií vytvořené speciálně pro tento projekt členem studia DEPENDELAB.

RESTAURANT LOFT

Restaurant je metaforou celého projektu. Jeho maximálně otevřené pojetí snad nejlépe odhaluje kontrast a soulad starého s novým. Jeho rekonstrukce začala ostraněním všech podhledů a příček, dokonce i mezi jídelnou a kuchyní. Byl odkryt původní cihlový klenbový strop, který svou pětimetrovou výškou dodal celé místnosti na impozantnosti. Okno a průchod do kuchyně vtahuje hosty do jejího dění a navozuje bezprostřední domáckou pohodu. Průhled do vstupního průjezdu vytváří dojem nekonečna. Dalším neotřelým prvkem je centrálně umístěný bar, kde hosté mohou pozorovat obsluhu při práci podobně jako doma manželku či manžela.

A pak jsou tu detaily. Masivní dřevěná dubová podlaha, velmi luxusní a nečekaná ve veřejném prostoru. Dle autorského návrhu vyrobené stoly ze starého dubu, sezení na židlích od HAY či na lavicích obložených starým dřevem. Nečekejte však žádný lidový nábytek - starý materiál je zpracován jednoduše, minimalisticky. Kousek cortenové stěny vedle keramických šedomodrých obkladaček na stěně kuchyně. Podobné, jen v několika odstínech najdeme na toalteách, stejně jako keramické dřezy na praní jako umývadla či netradiční armatury. Osvětlení obstarává francouzská ikona Lampe Grasse, doplněná o reflektory. Materiály a nábytkem však hra s designem nekončí - jídlo se podává na smaltovaném nádobí, číšníci mají džínové zástěry a nekonečný úsměv, na zdech visí fotky se vzpomínkami na naše cesty, hraje tu skvělá hudba. CITY.CITY je město a naše city v něm.

Klíčová slova: