Nádraží v Čelákovicích doplnila po celkové rekonstrukci od studia 519 plně automatizovaná cyklověž

Čtvrtek, 18. Červen 2020 - 0:37
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

Železniční nádraží ve středočeském městě Čelákovice prošlo kompletní rekonstrukcí podle návrhu studia 519. Kromě rekonstrukce samotné výpravní budovy řešil projekt také úpravy okolních prostorů. Z bývalé nádražní restaurace vzniklo nové bistro, k zaparkování kol pak slouží nová plně automatizovaná cyklověž. Design nástupiště pojali autoři jako pomyslné stromořadí, kde kmeny stromů tvoří sloupy zastřešení, koruny pak geometrické obrazce. 

Rekonstrukce výpravní budovy a přilehlých prostor v Čelákovicích - pohled na první nástupiště, Studio 519 © Lukáš Pelech
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Ateliér Studio 519
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Čelákovice
Ulice, číslo Masarykova 53
PSČ 250 88
Datum realizace 2019
Poznámka

Motto: respekt k tomu, co je, a odvaha tvořit nové

Železniční stanice Čelákovice prošla rozsáhlou rekonstrukcí, která byla unikátní v tom, že byla řešena komplexně. Naše studio dostalo možnost řešit návazně nejen úpravu samotné výpravní budovy, ale i přilehlých prostor. 

Za důležitý úkol jsme považovali výtvarně sjednotit technologickou budovu, výpravní budovu a objekt někdejší restaurace. Bylo také potřeba zohlednit požadavek investora na bezúdržbovost. U zastřešení nástupiště sousedícího s výpravní budovou jsme zachovali stávající konstrukci a opláštili jsme ji vysokotlakým laminátem kombinovaným s lakovanými ocelovými kazetami. Opláštili jsme i budovu s technickým zázemím a všechny viditelné technologické prvky. Dosáhli jsme tak vizuálního sjednocení celého prostoru. Technické funkce prozrazuje čokoládově hnědá barva plášťů.

Rekonstrukce výpravní budovy a přilehlých prostor v Čelákovicích - celkový pohled s technickou budovou, Studio 519 © Lukáš Pelech

Rádi do našich návrhů vnášíme lehkost a nadsázku. Také se snažíme tam, kde to jde, vsazovat do staveb dopravní infrastruktury zeleň. Tak vznikla základní výtvarná myšlenka pro čelákovické nádraží: stromořadí. Jelikož živé stromy na nástupiště nepatří, vznikly stromy, jejichž kmeny tvoří nosné sloupy zastřešení, a tvar korun určují geometrické tvary plátů opláštění. Lavičky pod stromy evokují posezení na návsi. Design mobiliáře dopravních staveb, který zde byl použit, pochází také ze studia 519, stejně jako mobiliář moderního bistra, které vzniklo na místě bývalé nádražní restaurace. Díky tomu, že jsme měli vliv i na podobu rekonstrukce historické výpravní budovy, působí celek harmonicky.

Zastřešené prostory po stranách výpravní budovy bylo potřeba prosvětlit. Vzhledem ke statice a přilehlým nemovitostem v soukromém vlastnictví jsme si nemohli dovolit probourávat zdi. Nakonec se našlo řešení: k zadní stěně byly přisazeny dvě vrstvy prosklených panelů se světelnými trubicemi v horní i spodní části prosklení. Původní grafika místního výtvarníka byla nahrazena grafickým ztvárněním železničního mostu přes řeku Labe v Čelákovicích.

Parkování pro kola jsme vyřešili pomocí plně automatizované cyklověže s modulem pro převlékárnu. Cyklověž vzhledově souzní s rekonstruovaným nádražím.

Rekonstrukce výpravní budovy a přilehlých prostor v Čelákovicích - cyklověž, Studio 519 © Lukáš Pelech


Nádražní budova v Čelákovicích před rekonstrukcí. Zdroj: Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0, Tiia Monto