Inspirace je všude kolem nás - jen umět naslouchat

Úterý, 17. Březen 2015 - 0:00
| Napsal:

Studio Vrtiška • Žák spolupracuje s množstvím firem a výrobců: od těch opravdu velkých korporací, jako je Česká spořitelna, Heineken nebo Adidas, přes Jitonu, mmcité až po truhláře, se kterým vyrábí své vlastní návrhy hraček Woo. Zajímalo nás, jak se mění přístup firem k designérům a jak tato autorská dvojice uvažuje o současné situaci na trhu.

Roman Vrtiška a Vladimír Žák - foto © Kristina Hrabětová
Fotoalbum: 
Roman Vrtiška a Vladimír Žák - foto © Kristina Hrabětová
Roman Vrtiška a Vladimír Žák, kolekce Mamma Jitona - foto © Jitona
Roman Vrtiška a Vladimír Žák, kolekce Mamma Jitona - foto © Jitona
Roman Vrtiška a Vladimír Žák, konferenční stolek Funnel -foto © Kristina Hrabětová
Roman Vrtiška a Vladimír Žák - rodinný dům Chrudim, foto © Kristina Hrabětová
Roman Vrtiška a Vladimír Žák - Woo Woo Toys, foto © Kristina Hrabětová
Roman Vrtiška a Vladimír Žák - foto © Kristina Hrabětová

Roman Vrtiška a Vladimír Žák se potkali již při studiu na VŠUP, kde započali svoji spolupráci. Dohromady také absolvovali stáž na Alvar Aalto univerzitě v Helsinkách, kde byla jejich práce několikrát oceněna. Po absolvování studia na VŠUP v Praze se stali součástí nastupující generace českých designérů vyznačující se širokou škálou zájmů a profesionálním přístupem k práci. Od té doby se věnují projektům z oblasti architektury, produktového designu i designu grafického.

Liší se stále spolupráce s českými a zahraničními firmami? Nebo už podobné rozdíly nevnímáte?

Roman Vrtiška: Není to ani tak přístupem české nebo zahraniční firmy, to už myslím nevnímáme, spíše jde o konkrétní přístup a zakázku. Obecně musím říct, že naše zkušenost s výrobci je pozitivní. Někteří přesně ví, co chtějí dělat, mají vymyšlený marketing a vizi, kudy jít. Pak jsou firmy, které se spíše hledají a nemají jasně postavenou značku a image, nicméně i ty mají snahu jít pomalu nahoru. Před pěti sedmi lety si myslím, že to takto nebylo. Bylo tu pár vlaštovek, co byly na úrovni západu, dneska je jich víc a víc a majitelé firem si toto uvědomují.

Vladimír Žák: Ale stalo se nám, že když jsme nejednali přímo s firmou, ale s nějakým prostředníkem, třeba reklamkou, tak to byl problém. Jedna reklamní agentura po nás chtěla skleněný set, který zprostředkovávali pro nejmenovanou firmu. Vzali náš návrh, ale vyrobili si to bez nás, bez autorského dohledu a výsledek? Výsledek byl tak na 40 %. Zdánlivě to vypadalo stejně, ale detaily nebyly vůbec dobré. Představili to však tak, že jsme to udělali my, což jsme samozřejmě nepovažovali za korektní jednání … Firmy si celkovou spolupráci a výsledek hlídají kvůli svému jménu, když však jde o komplot věcí a prostředníky, tak je to většinou špatné. Tady to nebyla česká firma, ale český zprostředkovatel, který neuhlídal detaily. To s naším pravidlem „detail tvoří celek“ nejde dohromady.

A umí s Vámi firmy komunikovat?

RV: Buď je to tak, že v té firmě je někdo, s kým se dá dobře spolupracovat nebo je vše na nás. Musíme umět reagovat a vysvětlit lidem v té firmě, jak by se mělo postupovat a jak dosáhnout nejlepšího výsledku a produktu, který bude úspěšný. Toto je i hlavní důvod, proč s námi firmy spolupracují. Vždycky spolupráce stojí na tom, že druhá strana vám musí naslouchat nebo minimálně vám musí chtít naslouchat.

Zajímají Vás veletrhy interiérového designu, co takový veletrh musí mít, aby Vás zaujal?

VŽ: Když jsme byli na škole, tak jsme na veletrhy jezdili víc. Asi i proto, že na internetu v té době nebyla tak pestrá škála webů, fór či skupin zaměřená na toto téma. Hladoví po informacích o novinkách jsme objížděli vše, co se kde dělo a hledali jsme všude možně nové přístupy, nové pohledy na technologie či inspiraci. Ale faktem, je teď již spíše pracujeme, než jezdíme po veletrzích.

RV: Každé naší práci předchází obsáhlá recenze. Procházíme internet a trendy, které jsou na veletrzích nejvíce vidět, jdou najít velmi snadno. Teď to máme tak, že se někam vypravíme jednou dvakrát za rok. Na veletrzích nás nejvíce zajímá kreativní složka, to znamená instalace a práce začínajících autorů. Myslím si, že by toto měla být i hlavní část veletrhů: představit nové produkty, ale zároveň ve velké míře ukázat kreativní instalace a nové trendy v různých materiálech.

Co vám přijde nejdůležitější si v souvislosti s designem uvědomit?

RV: Já bych to shrnul jen do dvou slov: funkce a produkce. Aby ta věc byla esteticky zajímavá a zároveň výrobně laciná, protože to je to, co dělá produkt úspěšný. Mít krásný produkt, který je sice krásný, ale drahý, je k ničemu.

VŽ: Všechno je o zadání, pro koho pracujeme.

RV: Ukázal bych to třeba na spolupráci s Jitonou. Věděli jsme, že chceme udělat zcela jiný produkt, který by se vymezil vůči jejich dosavadní produkci. Zároveň ale navazuje na další jejich produkty, technologicky a materiálově. Nemůžeme vymyslet něco, co by se příliš vymezovalo a Jitona by udělala skok někam úplně jinam, kde by ztratila svou image a kontinuitu. Občas je zároveň potřeba udělat i krůček zpátky a říct si, jestli ta věc, kterou jsme vymysleli, je dostatečně normální na to, v jakých sériích se má vyrábět.

VŽ: Pro Jitonu jsme měli třeba zcela konkrétní zadání: kvalitní postel pro ty, kteří už nehledají provizorní bydlení. Když člověk „najde“ finální bydlení, ve kterém hodlá zůstat delší čas, začne si vybavovat byt produkty tzv. „nastálo“. U postele samozřejmě hledá kvalitu provedení a zpracování, kvalitu spánku a samozřejmě kvalitu estetiky za dobré peníze. Měli to dobře srovnané, skvěle připravené zadání - věděli, co chtějí.

RV: Když víte koncového zákazníka a cenu, tak jste schopni definovat i vizáž.

Jak rozumíte slovu udržitelnost?

RV: Tak třeba já nesnáším slovní spojení „designové věci“, ale když si kupujete takovou „designovou věc“, tak si ji kupujete za větší peníze a kupujete si tuto věc s tím, že vám také dlouho vydrží a bude vám dlouho sloužit. A není to přístup, kdy jsou výrobky záměrně navrženy tak, že málo vydrží a musíte jít znovu do obchodu a koupit si novou věc. Když máte věc, kterou máte rád, a dobře slouží, tak ji můžou mít ještě vaše děti nebo vnuci a vnučky.

VŽ: Pro mě udržitelnost souvisí se zaplevelováním světa a vytvářením věcí ke spotřebě a vyhazování a plýtvání. Plýtvání je fenomén dnešní doby a to je špatně. Přemíra konzumních nesmyslů na trhu je neoddiskutovatelná. Pro mě je důležité, že ta věc vydrží a je kvalitní. Dělat poctivé a dobré věci se samozřejmě odrazí na ceně, ale raději jednu kvalitní věc, než pět atrap.

Proměnil se profil studia a toho, co děláte od doby, kdy jste po škole začínali?

RV: Měníme se, myslím, přirozeně; řekněme, že evolujeme… Shodou okolností jsme se přes produkty a interiéry dostali až k architektuře, ta je pro nás dnes největší výzva. Zároveň se ale k produktu rádi vracíme.

VŽ: Naše studio je komplexní. Od grafiky, přes produkty až po architekturu. Faktem ale je, že poslední dobou více a více pracujeme s prostorem, ať už v instalacích, bytech nebo teď třeba v architektuře.

www.vrtiskazak.com

Rozhovor vznikl pro Decore Special