Architektura /

Digitální fotografie

V uplynulém roce historicky poprvé převážil počet celosvětově prodaných digitálních fotoaparátů množství prodaných fotoaparátů klasických. Éra digitální fotografie také naplno vstoupila i do oblasti fotoaparátů pro poloprofesionální použití, v posledním roce došlo k uvedení nových modelů „levných“ digitálních zrcadlovek v cenové relaci do 40.000,- Kč.

Ondrej Semerák , 26. 5. 2004

Asi největší rozruch vzbudil fotoaparát Canon EOS 300D nabízený současně se speciálním objektivem, který plně kompenzoval rozdíl ve velikosti snímacího digitálního čipu a políčka 35mm kinofilmu. Ostatní digitální zrcadlovky s výměnými objektivy v té době většinou neměly možnost dosáhnout klasických hodnot zoomu 28-90mm právě díky úhlovému posunu při přechodu z 35mm na menší rozměr snímacího čipu. Na nabídku firmy Canon zareagoval poměrně pohotově Nikon a s téměř ročním zpožděním ohlásil a uvedl na trh model Nikon D70. Nový model od Nikonu stojí ve variantě bez objektivu stejně jako shodné provedení Canonu, cena s dodanými objektivy (42 – 120mm nebo 27 – 105mm) je pak mírně vyšší. Velmi detailní recenze obou fotoaparátů i s přímým srovnáním s nejbližšími dražšími zrcadlovkami nejdete zde a zde.Záleží už jenom na vás, jaká z těchto dvou novinek vám padne do oka či do dlaně. Pokud jde o poměr ceny, kvality a nabízených možností, jsou na tom oba modely téměř stejně. Specifikum českého (nebo možná obecně evropského) prostředí je ovšem zvláštně nasazená cena u již rok starého modelu Canonu, který je zde paradoxně dražší než než zbrusu nový Nikon. V zámoří je tomu samozřejmě naopak a ještě úplně jinak, takže pokud se chystáte na výlet za oceán, můžete si přivézt některý z těchto krásných přístrojů za téměř poloviční cenu než kdybyste ho kupovali v Evropě. A pokud se chystáte na pomalý přechod k digitální fotografii a máte doma ještě spousty stárnoucích filmů nebo diapozitivů formátu 35mm, možná že se vám bude hodit i některý z nových modelů skenerů. Dnes představíme stručně dva modely – jeden opravdu filmový s možností skenování políček filmů či diapozitivů a druhý stolní s přídavnými šablonami na skenování filmů, diapozitivů a různých průhledných předloh.Menší místo na stole zabere bezesporu Minolta Scan Dual IV, stolní cvalík Canon 9900F toho zase víc umí. Oba modely mají shodné optické rozlišení 3200DPI, což pro detailní snímání jakýchkoliv nemikroskopických detailů bohatě stačí. Pro srovnání – v plném detailu s nimi nasnímáte 35mm filmovou předlohu v rozlišení 4400 x 3300 pixelů, což odpovídá zhruba 15 megapixelovému digitálnímu fotoaparátu. Oba disponují připojením přes USB 2.0, velmi slušnou rychlostí snímání i přenosu dat. Pokud jde o srovnání cenové, Minolta přijde u nás o cca 3000,- levněji, Canon zase je schopen nasnímat více snímků na jedno založení média, navíc je schopný naskenovat i klasické předlohy až do formátu A4. Záleží již tedy jen na vašich individuálních potřebách a přáních, pro který model se rozhodnete.e-praxe 1|0410.3. | úvodník |Nová digitální éra e-praxe17.3. | téma |Jak na barvu a světlo v počítači24.3. | software |Autodesk VIZ 431.3. | software |Mental Ray - najde uplatnění také v architektuře?26.5. | hardware |Klasické a digitální fotoaparátyTipy a triky

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři