EARCH.TV: Zářící centrum veřejné dopravy ve Finsku

Sobota, 27. Leden 2018 - 23:03
| Napsal:

Hlavní dopravní uzel finského města Lahti má od roku 2016 novou měděnou podobu. Frekventované centrum veřejné dopravy nyní propojuje vlakovou a autobusovou dopravní síť. Kousek od 60metrové klenby zastřešující autobusový terminál se totiž nachází vlakové nádraží zapsané na seznamu národních památek. Projekt ocenila porota v soutěži Evropská měď v architektuře 2017.

JKMM Architects, Dopravní centrum Lahti - foto © Mika Huisman
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Samuli Miettinen, Asmo Jaaksi, Teemu Kurkela, Juha Mäki-Jyllilä
Ateliér JKMM Architects
Světadíl Evropa
Země Finsko
Město Lahti
Ulice, číslo Mannerheiminkatu 15
PSČ 15100
Datum realizace 2016
Užitná plocha 11 000.00m2
Materiál
Poznámka Foto © Mika Huisman

Lokální architekti z helsinského studia JKMM Architects při vypracování návrhu pomocí konkrétních prvků navázali na formu cihlové nádražní budovy ze 30. let. Například zkosené hranaté pilíře rovnoběžně kopírují jednotlivá nástupiště. Měděná konstrukce tak rozvíjí dialog mezi starými a novými elementy sousedících infrastrukturních staveb. Minimalistická forma připomínající sochu slouží jako rámec zdůrazňující historickou hodnotu zdejší lokality.

Lahti

Vodorovnou křivku venkovního terminálu nenápadně doplňuje 80metrový tunel s dalšími nástupišti pod úrovní ulice. Oba objekty na sebe plynule navazují a společně vytváří vizuálně i uživatelsky příjemné prostředí. Jako hlavní materiály bylo použito sklo, hliník a především měď – tou je potažena celá konstrukce včetně sloupů. Pro vzdušnost výtahových věží bylo u venkovních stěn i nosné konstrukce použito sklo. Vnitřek výtahové šachty potom opět pokrývá měď. Elegantně řešené výtahy kontrastně vyrovnávají robustní sílu měděné klenby.

Lahti

Spodní patro skrývající se v tunelu pod terminálem bylo zevnitř obloženo hliníkovými profily. Obvodový plášť izoluje hluk a je v něm zabudováno přirozené veřejné osvětlení. Ostatní konstrukční části dělící dvě podlaží – opěrné stěny, zábradlí a mobiliář – jsou měděné.

Lahti

V konstrukcích z mědi jsou zabudovány elektrické rozvody, topení a ventilace. Zvláštní pozornost byla věnována osvětlení, které je umístěno za perforované měděné díly a zvýrazňuje tak lesklý měděný povrch i během pochmurného zimního období.

Lahti

V rámci soutěžní přehlídky Evropská měď v architektuře, která propraguje měď a její slitiny v současné stavební produkci, odborná porota ocenila také další dopravně-inženýrskou stavbu - unikátní vjezd do silničního tunelu v rakouském Bosrucku, kterou na základě architektonické soutěže postavilo studio RIEPL RIEPL Architekten.

Bosruck

Další příklady použití mědi najdete na adrese www.copperconcept.org

Barevný svět architektury.