Unikátní transformace industriálního komplexu staré anglické loděnice

Čtvrtek, 2. Listopad 2017 - 0:43
| Napsal: | Zdroj: Riba Awards

Nález mimořádně cenné historické lodi v opuštěné anglické loděnici přitáhl velkou pozornost médií a společnosti. Díky tomu se přistoupilo k nákladné rekonstrukci a obnově celého industriálního areálu, který nyní slouží jako návštěvnické centrum a galerie Command of the Oceans. Symbolem nové éry loděnice se stala výrazná černá novoslavba dodržující výšku i sklon střechy sousedních, památkově chráněných budov. Projekt byl nominován na prestižní Stirlingovu cenu pro nejlepší realizaci roku 2017.

Command of the Oceans, Baynes and Mitchell Architects © Heléne Binet
Fotoalbum: 

Projekt začal už v roce 1995, kdy v historické loděnici na jihovýchodě Anglie došlo k objevu pozůstatků velké námořní válečné lodi Namur z 18. století. Jedná se o nejvýznamnější archeologických nález, co se týče námořnictví, od objevu lodě Mary Rose ze 16. století, která byla v osmdesátých letech vytažena z mořského dna.

Hlavním materiálem celého projektu návštěvnického centra a galerie Command of the Oceans se stalo symbolicky dřevo, které se hodí pro přizpůsobení historických budov potřebám jednadvacátého století. Projekt zahrnoval rovněž záchranu a následné vystavení lodě Namur a také celkové úpravy, které návštěvníky seznámí se širším kontextem historické loděnice.

Do dlouhé úzké mezery mezi chráněnými památkami byla vložená výrazná novostavba, která slouží jako nový vstup do vnitřních prostor. Současně propojuje restaurační zónu s galerijními prostory a také přístupem do nové zapuštěné galerie s výhledem na „loď pod podlahou“. Sousední budovy byly zrekonstruovány a uzpůsobeny tomu, aby mohly sloužit jako galerie, restaurace a obchody. Průčelí nové budovy zároveň doplňuje zubatou linii střech řadových domů. Úprava veřejných prostranství okolo budov pak seznamuje návštěvníky s tím, jak loděnice fungovala v době svého zlatého věku.

Projekt využívá omezenou paletu materiálů – především černý kov, černý vápenec, beton a dřevo –, která odpovídá industriálnímu prostředí loděnice. Na financování projektu za více než čtvrt miliardy korun se podílelo několik subjektů od památkářských institucí po nejrůznější nadace a fyzické osoby.

Barevný svět architektury.