Secesní hotel z roku 1905 za dobu své existence vystřídal řadu názvů, do paměti se však zapsal především jako Grandhotel Evropa. Dnes se jmenuje W Prague – nově patří do sítě luxusních lifestylových hotelů, které společnost Marriott rozesívá do center velkoměst po celém světě.
Foto: W Prague
1/25
Hoteliérské společnosti mají své standardy – v případě W Hotels k nim patří i rooftop bary na střeše. Takto vypadá střešní terasa na W Prague.
Foto: W Prague
2/25
Zpřístupnila se teprve nedávno a na drink sem může přijít kdokoliv, není vyhrazena jen pro hotelové hosty. Otevřeno je denně od čtyř odpoledne do deseti večer.
Foto: W Prague
3/25
Vstup je ostatně volný do každého z gastro provozů v budově – včetně secesní kavárny Grand Cafe hned v přízemí. Pečlivě zrestaurovaný interiér patří k příjemným překvapením rekonstrukce, jejíž výsledky odborná veřejnost očekávala s napětím.
Foto: Dora Kubíčková
4/25
Kolik stolů či lamp je skutečně původních, je těžké rozeznat. Doplňovalo se jak replikami, tak novými prvky a vybavením, které se charakteru prostoru formálně přizpůsobilo. Secese je uvnitř bývalého Grandhotelu Evropa zase v dobré kondici.
Foto: Dora Kubíčková
5/25
Památkově chráněný hotel se rekonstruoval extrémně dlouho, celých deset let. A po internetu mezi tím létaly různé varianty návrhů od různých architektonických kanceláří. Nakonec se postupovalo podle projektu ateliéru Chapman Taylor.
Foto: Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0 (via Wikimedia Commons)
6/25
Historická budova hotelu prošla rekonstrukcí s přihlédnutím k její památkové a architektonické kvalitě. Původní prvky se restaurovaly a obnovovaly. Ke změnám, včetně těch dispozičních, ale docházelo také.
Foto: Dora Kubíčková
7/25
Například vstupní prostor s recepcí byl původně osově symetrický, tento charakter ovšem rekonstrukcí ztratil – současný provoz hotelu má jiné nároky na zázemí.
Foto: Dora Kubíčková
8/25
V interiéru zůstaly zachovány původní prvky. To bylo pozitivním zjištěním při znovuotevření hotelu na podzim roku 2024. Během stavebních prací totiž panovaly pochybnosti, jak citlivě se se stavbou naloží – hned na jejich začátku byla odstraněna starší historizující dvorní křídla, na což tehdy upozorňoval Klub Za starou Prahu.
Foto: Dora Kubíčková
9/25
V tomto baru se podařilo zachovat například štuky, vitráže nebo dřevěný obklad stěn. Nábytek i svítidla jsou nová.
Foto: Dora Kubíčková
10/25
Nového je ve W Prague ostatně spousta. Takřka celý dvůr zastavěla nová přístavba. Má elyptický půdorys a jsou v ní dvě třetiny z celkového počtu hotelových pokojů.
Foto: Dora Kubíčková
11/25
Na přízemí přístavby se nachází velká lounge s barem a v patrech, kromě pokojů, spa či posilovna.
Foto: Dora Kubíčková
12/25
Historickou budovu hotelu a novou přístavbu spojuje tento průchod – ztvárněný, stejně jako všechny interiéry v hotelu, pompézně. Perforovanými plechy na stěně po pravé straně je dokonce vidět do kuchyně, přímo pod ruce kuchařského týmu.
Foto: Dora Kubíčková
13/25
Do designu interiérů promlouvaly kromě Chapman Taylor ještě zahraniční designérská studia AvroKO a Adam Ellis Studio. Na fotografii je nový bar v suterénu, který funguje také jako koncertní sál.
Foto: Dora Kubíčková
14/25
Tytéž týmy se podílely i na pokojích. „Sledoval se moderní deco styl,“ popisuje to Pavla Doležalová z Chapman Taylor. Takto vypadá jeden z pokojů v historické budově hotelu. Vybavení je nové, na stěnách zůstaly původní štuky.
Foto: W Pregue
15/25
Zobytnilo se rovněž podkroví secesního objektu, nachází se v něm například tento mezonetový pokoj.
Foto: W Prague
16/25
A takto vypadá vůbec nejluxusnější pokoj ve dvorní přístavbě, obklopuje ho panoramatický výhled na Prahu.
Foto: W Prague
17/25
Praha má ve svém centru hotelů mnoho a nové se stále budují. S Grandhotelem Evropa (nyní W Prague) je to ale jiné, ten už jako hotel postavený byl.
Foto: Dora Kubíčková
18/25
A je tedy dobře, že hotelem i dál zůstává. Patřit bude k hotelům luxusním. Základní pokoj pro dva vyjde přibližně na 10 000 korun na noc.
Foto: Dora Kubíčková
19/25
Výslednou podobu rekonstrukce nakonec určil právě důraz na „luxusní“ charakter. Velké hotelové řetězce se v posledních letech začínají odklánět od korporátních, generických interiérů a víc sází na individualitu měst, do nichž chtějí své hosty nalákat – a ideálně je u sebe co nejdéle udržet.
Foto: Dora Kubíčková
20/25
W Prague konkrétně hlásá, že chce nabízet „jedinečné zážitky“ (a produkty) z Prahy. I proto si v parteru otevřela showroom sklárna Klimchi z Kamenického Šenova, jejíž sklo nechybí ani v podnicích uvnitř hotelu. V interiéru narazíte i na další české značky – třeba designové hasicí přístroje Amplla nebo kosmetiku Smyssly.
Foto: Dora Kubíčková
21/25
Řadu svítidel do secesních i nových interiérů vyrobila Preciosa. Mezi rameny původního schodiště visí skleněné krystaly.
Foto: Adéla Vaculíková
22/25
Uprostřed dvorany v historické části hotelu zase visí rozměrný (a pořádně těžký) lustr, v němž je otisknut příběh o hledání elixíru věčného mládí z doby Rudolfa II. Navrhla ho architektka Pavla Doležalová z Chapman Taylor a podle jejích slov má zhmotňovat „národní poklad, kterým je pro Česko sklářský průmysl“.
Foto: Dora Kubíčková
23/25
Kouzelnou mystiku a legendy z Prahy W Prague zahrnulo do svého designu i komunikace. Výsledkem je, že zde zákazníci hotelu budou žít v idylicky romantické atmosféře, které se dosahuje právě také kombinací precizně zrestaurovaných detailů a kompletně nově vybavených, útulných pokojů.
Foto: Adéla Vaculíková
24/25
Podle slov architektky Pavly Doležalové má být W Prague místem, kde se budete cítit „lépe než doma“. A i když vás tu ušlechtilé materiály obklopují na každém kroku, nejpůsobivější zůstávají prostory původní – vzniklé v době, kdy cestování ještě nebylo masovou a komerční záležitostí.
Foto: Adéla Vaculíková
25/25